آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

قطع برق؛ هشدار مقام‌ها درباره گران شدن محصولات غذایی و افزایش سرقت

 خاموشی‌های ناشی از قطع برق در حالی در برخی مناطق کشور همچنان ادامه دارد که فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی درباره کمبود و گرانی محصولات غذایی طی هفته‌های آینده هشدار داده و نیروی انتظامی هم می‌گوید تاریکی‌ها منجر به بالارفتن آمار سرقت می‌شود.


محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی ایران، روز یکشنبه ۲۸ دی‌ماه به خبرگزاری ایلنا گفت: «تاثیر قطع برق در صنایع غذایی خیلی سریع خود را نشان می‌دهد و بازار حداکثر تا چند هفته بعد با کمبود و گرانی محصولات روبه‌رو می‌شود.»او در همین زمینه به ضرورت تشکیل ستاد بحران در صورت ادامه قطع برق و تاثیر آن بر «کمبود عرضه» و «نوسانات شدید قیمتی» اشاره کرد.


نقاشی در ادامه بر تاثیر خاموشی‌های اخیر بر صنایع اشاره کرد و گفت:‌ «با قطعی برق وقفه در تولید مواد غذایی اتفاق می‌افتد که علاوه بر تولید‌کننده،‌ مصرف‌کننده را نیز متضرر می‌کند.» 


همزمان با هشدار این مقام صنفی، در برخی استان‌ها مقام‌های محلی با اشاره به ادامه خاموشی‌ها از توقف فعالیت کارخانه‌ها، بیکاری کارگران و سردرگمی کارگران خبر می‌دهند.


در مازندران برق برخی صنایع از جمله شرکت شهرک صنعتی جویبار و سیمان نکا قطع شده، مدیرعامل شرکت توزیع برق می‌گوید «با توجه به افت فشار سوخت گاز در افزایش مصرف، با صنایع قرار گذاشتیم که بارشان را کاهش دهند تا برق مشترکان خانگی خاموش نشود.»


در آذربایجان شرقی نیز یونس ژائله، رییس اتاق بازرگانی تبریز، ضمن اشاره به «خسارت‌های سنگین» واحدهای تولیدی و صنعتی گفته است:‌ «در وسط فصل زمستان انتظار داریم تا حداقل قبل از قطع برق اطلاع کوچکی به واحدهای تولیدی و صنعتی داده شود.»


سعید پورآبادی، رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی،‌ به تاثیر قطع برق بر خرابی ماشین‌آلات و قطعات برقی، ایجاد هزینه‌های اضافی، بیکاری کارگران و سردرگمی کارفرمایان در این استان اشاره کرده است. 


هشدار درباره افزایش سرقت


از سوی دیگر نیروی انتظامی که پیشتر درباره خطر افزایش تصادف به دلیل تاریکی‌ها هشدار داده بود، اکنون می‌گوید با خاموشی خیابان‌ها سرقت افزایش می‌یابد.


مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا، در همین زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت: «به عنوان مثال، اگر در یک خیابانی روشنایی کم باشد یا خاموش باشد، مطمئنا سرقت زیاد می‌شود.»


او افزود:‌«ما به عنوان پلیس اعتراض هم می‌کنیم، اما فقط ما نقش نداریم،‌ در این مثال اداره برق هم نقش دارد.»این مقام انتظامی اشاره کرد در قرارگاه مبارزه با سرقت، پلیس در پی روشن کردن سهم دستگاه‌های دولتی در وقوع سرقت است.


پیش از این پلیس راهور اعلام کرده بود ۴۴ درصد تصادف‌های منجر به فوت تهران مربوط به ساعات تاریکی هوا است و دستگاه‌‌های مقصر باید درباره آن به مراجع قضایی پاسخ دهند. 

انتقاد مادران جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی از بازداشت نشدن امیرعلی حاجی‌زاده: از قاتل قهرمان نسازید

 ۹ نفر از مادران قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی در ویدئویی با انتقاد از نحوه برخورد با این پرونده، از مقام‌های حکومت ایران پرسیده‌اند که چرا امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، «با وجود شاکی و پرونده هنوز آزاد است؟»

این ویدئوی ۴ دقیقه‌ای که شامگاه جمعه، ۲۶ دی‌ماه، با عنوان «از قاتل قهرمان نسازید» منتشر شده، واکنش به حضور آقای حاجی‌زاده در برنامه «بدون تعارف» است که روز گذشته از صداوسیمای حکومت ایران منتشر شد و در آن فرمانده ارشد سپاه با چهره‌ای خندان و شوخ به تشریح ماجرای حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق می‌پردازد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این برنامه بدون هیچ اشاره‌ای به ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی می‌گوید در شب ۱۸ دی‌ماه سال گذشته «احتمال درگیری» نظامی بین ایران و آمریکا بوده است و علاوه بر ۱۳ موشکی که به پایگاه عین‌الاسد شلیک شد، ۴۰۰ موشک دیگر نیز آماده شلیک بوده و سپاه پاسداران آماده درگیری بیشتر بوده است.

مادران قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی در ویدئویی که منتشر کرده‌اند با اشاره به همین وضعیت از آقای حاجی‌زاده پرسیده‌اند که چرا با وجود چنین وضعیتی، حریم هوایی آسمان ایران بسته نشد و سامانه نظامی بین دو فرودگاه تهران با دستور چه کسی مستقر شد؟

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ پارسال با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.



مقام‌های حکومت ایران در طول یک‌ سال گذشته به رغم درخواست مکرر خانواده قربانیان این هواپیما، هنوز هیچ اتهامی متوجه امیرعلی حاجی‌زاده نکرده‌اند.

این در حالی است که امیرعلی حاجی‌زاده، مسئول مستقیم پدافند سپاه در شب حمله به پایگاه‌های آمریکا، روز ۲۱ دی‌ماه سال گذشته خود «تمام مسئولیت» مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی را پذیرفت.

این فرمانده ارشد سپاه همچنین در برنامه بدون تعارف می‌گوید در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، آمریکایی‌ها «کشته» شدند و مقام‌های عراقی این موضوع را گزارش داده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های دولت آمریکا و عراق گفته‌اند در جریان این حمله کسی کشته نشد و حسین سلامی، فرمانده کل سپاه گفته بود که ایران در این حمله دنبال کشتن کسی نبوده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران پیش از شلیک موشک آمریکا را از طریق عراق از قصد خود مطلع ساخته بود.

در بخشی دیگر از برنامه بدون تعارف، بخشی از سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پخش شد که می‌گوید روز حمله به پایگاه آمریکا «یوم الله» بود.

دو نفر از مادران قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی با اشاره به همین موضوع پرسیده‌اند که «آیا خدا اجازه داد که در یوم‌الله به بچه‌های این مملکت موشک بزنید؟»

یک مادر دیگر هم می‌گوید آیا «یوم‌الله» این است که «پایگاه خالی» آمریکا را بزنید و در همان زمان «۱۷۶ انسان بی‌گناه از جمله ۲۹ کودک را بکشید؟»

موج جدید آتش‌سوزی‌ها‌ در شمال ایران؛ فقط در گیلان ۵۲ هکتار جنگل و مرتع‌ سوخت

 در پی بروز موج جدیدی از آتش‌سوزی جنگل‌ها در شمال ایران، امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، از سوختن ۵۲ هکتار از مراتع و جنگل‌های ۱۳ شهرستان در این استان طی دو روز گذشته خبر داد.


مرادی در گفت‌وگو با شبکه خبر صداوسیما علت این آتش‌سوزی‌ها را «افزایش دما» اعلام کرد.این در حالی است که مجید ذکریایی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در منطقه ساری «علت ۸۰ درصد از ۲۱ فقره آتش‌سوزی جنگل‌های این استان طی ۲۴ ساعته گذشته» را «خطای انسانی به ویژه بی‌توجهی گردشگران» اعلام کرد.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان همچنین بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌ها را در جنگل‌های شهرستان‌های آستارا، سیاهکل و رودسر اعلام کرد و گفت حریق در جنگل‌های سیاهکل و رودسر همچنان ادامه دارد.


حامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی گیلان نیز روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به وقوع ۷۶ فقره آتش‌سوزی در اراضی جنگلی طی هفته گذشته در این استان، گفت: «در روز جمعه ۲۷ مورد آتش‌سوزی گزارش شده است.» 




همچنین عارف شادکام‌، رییس اداره حفاظت محیط زیست تالش در گیلان، از آتش‌سوزی نیزارها و توده‌های جنگلی تالاب حفاظت شده جوکندان قلعه‌بین در این شهرستان خبر داد.


او روز شنبه به ایرنا گفت در این آتش‌سوزی حدود ۲ هزار متر مربع از اراضی جنگلی و نیزارهای منطقه حفاظت‌‌شده، خسارت دید.در استان مازندران نیز حمیدرضا رحیمیان، رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامسر گفت جنگل اشکته‌چال رامسر شامگاه جمعه آتش گرفت.


یک مقام محلی دیگر مازندران نیز شامگاه جمعه از آتش‌سوزی در برخی از مراتع و ارتفاعات مختلف شهرستان لاهیجان خبر داد. 


در استان گلستان هم بنا بر اعلام عبدالرحیم لطفی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان، طی ‌۲۴ ساعت گذشته در ۱۱ نقطه جنگل‌ هیرکانی آتش‌سوزی روی داد.


لطفی به ایرنا گفت: «از هفته گذشته تاکنون در مجموع ۵۷ مورد آتش سوزی در جنگل‌های گلستان رخ داد که طبق برآورد اولیه به حدود ۴۱ هکتار از این عرصه‌ها، خسارت وارد شد.»


او عامل این آتش‌سوزی‌ها را «قاچاقچیان چوب برای انحراف جنگلبان و منابع طبیعی از مسیرهای تردد» اعلام کرد.در آبان‌ماه نیز ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آتش سوخته بود. 

در زلزله بامداد شنبه هرمزگان، ۸۰ خانه تخریب و آب ده روستا قطع شد

 درحالی که تا ساعتی پس از وقوع زلزله بامداد شنبه در هرمزگان مقام‌های محلی این زلزله را بدون خسارت عنوان کرده بودند، فریدون همتی، استاندار هرمزگان، صبح شنبه اعلام کرد که دست‌کم ۸۰ خانه روستایی تخریب شده‌اند، خساراتی به سیستم آبرسانی و برق‌رسانی منطقه وارد شده، و دست‌کم یک نفر نیز مصدوم شده است.

همزمان هلال احمر هرمزگان اعلام کرد که نیروهای این سازمان اقدام به  اسکان اضطراری ۱۲۰ نفر از زلزله زدگان کرده‌اند و ۳۰ دستگاه چادر و ۶۰ تخته موکت و ۱۶۰ تخته پتو را در میان زلزله‌زدگان روستاهای این منطقه توزیع کرده‌اند.ساعت یک و یک دقیقه بامداد شنبه ۲۷ دی ماه زلزله‌ای به بزرگی ۵/۵ مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند.

 مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مرکز این زلزله را ۲۸ کیلومتری بندر کنگ و ۳۵ کیلومتری بندر لنگه در عمق ۱۹ کیلومتری عمق آب‌های خلیج فارس اعلام کرد. 

سه ساعت پس از وقوع این زلزله، مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل بحران استانداری هرمزگان گفت که «با گذشت چند ساعت از زلزله، تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است و با توجه به اینکه کانون زلزله در دریا و عمق زیاد بوده، خسارت مالی در حد ترک خوردگی دیوارهای قدیمی برخی منازل و اماکن بوده است».

این درحالی است که صبح شنبه و چندین ساعت پس از وقوع زلزله، فریدون همتی، استاندار هرمزگان گفت که درپی زلزله ۵/۵ هرمزگان، تاکنون خسارت به حدود ۸۰ واحد روستایی با ۲۰ تا ۸۰ درصد خرابی گزارش شده است.

به گفته همتی همچنین مصدومیت دست‌کم یک نفر گزارش شده و خساراتی نیز به سیستم آبرسانی و برق‌رسانی وارد شده است.

استاندار هرمزگان اضافه کرد که زلزله بامداد شنبه همچنین سبب قطعی آب در حدود ۱۰ روستا در منطقه دژگان شده است. 

او گفت که چاه‌های آب‌ شیرین‌‌کن دژگان دچار ریزش شده‌اند که با پیگیری مدیریت بحران، نیرو‌های فنی و بهره‌برداری به منطقه اعزام و مقرر شده تا تمهیدات لازم جهت آب‌رسانی سیار صورت گیرد. 

به گفته همتی، زلزله همچنین خساراتی به بخشی از شبکه برق سایه خوش بندرلنگه وارد کرده است که با پیگیری صورت گرفته، نیرو‌های فنی و بهره‌برداری به منطقه اعزام شدند و مشکل مرتفع شده است.

همزمان جمعیت هلال احمر اعلام کرد که در محدوده وقوع زلزله به بزرگی ۵/۵ در هرمزگان، ۳۷ روستا مشتمل بر ۶ هزار ۵۵۳ خانوار و با جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزارو ۳۵۲ نفر زندگی می‌کنند و امدادرسانی در این منطقه همچنان ادامه دارد. 

گزارش سال ۲۰۲۰ دیده‌بان حقوق بشر: جمهوری اسلامی جامعه مدنی را تهدید شماره یک خود می‌داند

 سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که جمهوری اسلامی با وجود بحران‌های متعدد ژئوپلتیکی، سلامتی، و اقتصادی، جامعه مدنی را «تهدید شماره یک» خود می‌داند.

این سازمان در گزارش خود درباره نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ میلادی، یادآوری کرد که همزمان با شیوع کرونا مقامات قضایی و امنیتی ده‌ها مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی را از سیاست مرخصی از زندان با هدف کاهش جمعیت در زندان‌ها مستثنی کرده‌اند. 

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، جمهوری اسلامی به زندانی کردن مدافعان حقوق بشر و منتقدان ادامه داده، اما گامی برای بازخواست متهمان به نقض‌های جدی حقوق بشر، مخصوصا نیروهای امنیتی استفاده‌کننده از «زور کشنده و بیش از حد» علیه معترضان آبان ماه ۹۸ برنداشته‌ است. 

در همین حال مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «با وجود بحران‌های متعدد ژئوپلتیکی، سلامتی، و اقتصادی که کشور با آنها روبه‌روست، مقامات ایران با جامعه مدنی محلی به عنوان تهدید شماره یک خود برخورد می‌کنند و مسئولیت آزارها را نمی‌پذیرند.»

او اضافه کرد: «مقامات با سرکوب مدافعان حقوق بشر و دیگر فعالان صرفا به مخالفت و ناامیدی دامن می‌زنند.»

در این گزارش به اعدام نوید افکاری و همچنین زندانی شدن ده‌ها مدافع حقوق بشر، وکیل، فعال، و اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی پس از محاکمه‌هایی «نامنصفانه» اشاره شده است. 

معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشرهمچنین اعلام کرد که بازخواست مقامات ایرانی درباره نقض‌های جدی حقوق بشر باید از سوی دولت جدید آمریکا در اولویت قرار بگیرد، اما نباید دشواری‌های بیشتری برای مردم ایران ایجاد کند.

او با اشاره به تحریم‌های آمریکا افزود که دولت بعدی این کشور «باید بررسی دقیقی انجام دهد و کسب اطمینان کند که سیاست‌هایشان به حقوق اساسی ایرانیان آسیب نمی‌رسانند».