آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

رایزنی‌ها بین ایران و کره جنوبی برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، دولت کره جنوبی در حال رایزنی‌هایی با ایران، ایالات متحده و سازمان ملل درباره پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از محل پول‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی است.

یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، روز پنجشنبه به نقل از چند منبع دولتی در این کشور گزارش داد که سئول و تهران در حال جست‌وجوی راه حلی برای پرداخت بدهی معوقه ایران به سازمان ملل با استفاده از دارایی مسدود شده ایران در این کشور هستند.

یک منبع دولت کره جنوبی به یونهاپ گفت: «دولت ما در این باره در حال رایزنی با دولت ایران و همچنین در حال رایزنی با آمریکا و سازمان ملل است.»

سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد حق رای ایران و هفت کشور دیگر به دلیل بدهی معوقه‌شان در پرداخت حق عضویت این سازمان به حال تعلیق درمی‌آید. بنابر گزارش‌ها، میزان بدهی ایران به سازمان ملل ۱۸.۴ میلیون دلار است.

به نوشته یونهاپ، دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بیش از ۷ میلیارد دلار است که در دو بانک آی‌بی‌کی و وی‌بی مسدود شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، حدود ده روز پیش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی «منابع لازم را برای پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل فراهم آورده» گفته بود «رایزنی‌های ضروری برای حل و فصل موضوع» و «در عین حال، تدارک کانالی امن جهت پرداخت سریع‌تر حق عضویت» در حال انجام است.

برای دومین سال پیاپی است که سازمان ملل متحد حق رای ایران را به دلیل عدم پرداخت حق عضویتش به حال تعلیق درآورده است.

سال گذشته نیز با موافقت آمریکا، ایران با استفاده از دارایی مسدود شده‌اش در کره جنوبی موفق به بازپرداخت بدهی‌اش به سازمان ملل شد.

اعتصاب غذای شهروندان ایرانی و آمریکایی در وین در اعتراض به وضع زندانیان سیاسی در ایران

شماری از فعالان سیاسی و کنشگران مدنی با هدف برخورد بازدارنده و کشف حقیقت درباره جان باختن بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز زندانی و در اعتراض به وضع زندانیان سیاسی در ایران به دادخواهان در بند پیوستند.

این دادخواهان همچنین خواستار اصلاح قوانین شده‌اند. برخی از این فعالان از داخل ایران با زندانیان همراه شده و برخی در خارج از کشور با اعتصاب‌کنندگان در زندان ابراز همدلی و همراهی کرده‌اند.

همزمان شماری از کنشگران سیاسی و روزنامه‌نگاران به وین محل مذاکرات احیای برجام رفته‌اند و در اعتراض به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، تحصن و اعتصاب غذا کرده‌اند.

جمشید برزگر، روزنامه‌نگار ساکن لندن در وین اعتصاب غذا کرده و می‌گوید می‌خواهد اعتراضش را به «قتل» بکتاش آبتین نشان دهد. او افزود مسئولیت حفاظت از جان تک تک زندانیان و به ویژه زندانیان سیاسی از جمله کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به عهده جمهوری اسلامی است.

بری روزن، دیپلمات پیشین آمریکا هم مقابل هتل محل برگزاری گفت‌وگوهای احیای برجام اعتصاب غذا کرده است. روزن از جمله دیپلمات‌های آمریکاست که در جریان اشغال سفارت ایالات متحده در تهران به مدت ۴۴۴ روز زندانی بود.

نماینده تبریز: ۹۳ درصد تجمعات دو سال اخیر صنفی و کارگری بود

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس ایران می‌گوید بیش از ۹۳ درصد تجمعات قابل‌توجهی که در سال‌های اخیر در ایران برگزار شد، «صنفی و کارگری» بوده است.


احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به خشونت‌هایی که در جریان برخی از این تجمعات مانند اعتراض‌های اصفهان روی داد، گفته است که پس از تصویب طرح «ساماندهی تجمعات»، «حقوق مردم ادا» خواهد شد.


طرح ساماندهی تجمعات از سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی مطرح شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.


تجمع معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی در روز ۲۳ دی ۱۴۰۰ که همزمان در یکصد شهر برگزار شد

این نماینده بدون اشاره به خشونت‌هایی که از سوی پلیس و نیروهای امنیتی علیه تجمع‌کنندگان در شهرهای مختلف ایران صورت می‌گیرد، گفته است با تصویب این طرح، در صورت مخالفت نهادهای حکومتی با تجمعات قانونی، متقاضی برگزاری تجمع می‌تواند فرجام‌خواهی کند و فرمانداری یا بخشداری هم باید دلایل خود در مخالفت را به صورت «مستند» ارائه کند.


این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که جمهوری اسلامی به بهانه‌های مختلف نه تنها معترضان را با خشونت سرکوب می‌کند، بلکه پس از برگزاری تجمعات آرام هم دست به بازداشت‌های گسترده می‌زند.


از جمله در تجمعات اخیر مردم اصفهان در اعتراض به مدیریت منابع آبی در این استان، نیروهای امنیتی دست به ضرب و جرح معترضان که شمار زیادی از آنها را کشاورزان تشکیل می‌دادند، زده و با تفنگ ساچمه‌ای به طور مستقیم به چشم معترضان شلیک کردند.


در سال‌های اخیر و پس از افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم ایران، تجمعات متعدد صنفی از سوی گروه‌های مختلف کارگری و معلمان برای دریافت حق و حقوق معوقه یا ساماندهی دریافتی‌های خود بر اساس میزان تورم برگزار شده که بیشتر آنها بی‌نتیجه بوده است و برخی معلمان نیز به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران: سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه تلویزیون قاچاق وارد کشور می‌شود

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از افت تولید داخلی تلویزیون خبر داده و گفته است کل نیاز بازار ایران به تلویزیون، دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است که از این میزان، ۸۰۰ هزار دستگاه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

عباس هاشمی روز دوشنبه ۲۷ دی‌ با اشاره به کاهش حدود «پنج درصدی» تولید تلویزیون داخلی در هشت ماهه امسال گفت: بالا بودن میزان تلویزیون‌های قاچاق در بازار، وضعیت تولید را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ چراکه با توجه به «ذائقه مصرف‌کنندگان، تمایل به خرید کالای خارجی بین مردم زیاد است».

او توضیح بیشتری درباره «ذائقه مصرف‌کنندگان» نداد، اما گزارش‌های زیادی از کیفیت پایین محصولات خانگی تولیدی داخلی منتشر شده است.

آقای هاشمی در ادامه گفته است در واقع از ۲.۲ میلیون دستگاهی که هر سال مورد نیاز بازار داخلی است ۸۰۰ هزار دستگاه یعنی معادل ۳۵ درصد نیاز کشور، از طریق قاچاق تأمین می‌شود.

جمهوری اسلامی در راستای «تحقق شعارهای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی» ورود لوازم خانگی، خصوصا دو برند ال‌جی و سامسونگ کره جنوبی، را از سال ۱۳۹۷ ممنوع کرده است اما قاچاق این کالاها به کشور کماکان ادامه دارد.

در همین زمینه روزنامه اعتماد روز یکشنبه هفته جاری گزارش داده بود که ممنوعیت واردات به کشور به بهانه تقویت تولید داخلی سال‌هاست که به یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز برای اقتصاد کشور تبدیل شده است.

این گزارش از قول کارشناسان می‌نویسد ممنوعیت واردات نه‌تنها باعث نشده که صنایع مورد هدف، کیفیت خدمات‌شان را ارتقا دهند بلکه قاچاق را نیز در برخی صنایع به‌خصوص لوازم خانگی افزایش داده و قیمت‌هایشان نیز بالا رفته است.

کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا: ۴۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در کشور سویه اومیکرون است

مسعود یونسیان، دبیر اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا در کشور از نوع سویه اومیکرون است. در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اومیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود.


مسعود یونسیان در ادامه افزود: موارد ابتلا به سویه اومیکرون طی چهار هفته گذشته، تقریبا هفته‌ای ۱۰ درصد افزایش یافته است.چهار هفته پیش ۸ درصد موارد ابتلا اومیکرون بود، سه هفته پیش ۱۸ درصد، دو هفته پیش ۳۳ درصد و هفته اخیر هم ۴۳ درصد موارد ابتلا را شامل می‌شده است.


دبیر اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با ارائه این آمار گفت: به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم.


یونسیان با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از نظر ماسک و هم از نظر حضور در اجتماعات بسیار پایین آمده است. از طرفی نه دولت اعمال محدودیت را تشدید کرده و نه مردم همراهی کرده‌اند. وقتی دولت سخت‌گیری ندارد، مردم هم همراهی نمی‌کنند.


او همچنین با انتقاد از برخی گفته‌های نادرست درباره سویه اومیکرون گفت: نباید فریب ادعاهایی نظیر اینکه اومیکرون پایان کروناست را خورد. در حالی که اینطور نیست. هنوز میلیون ها نفر در دنیا واکسن تزریق نکردند و احتمال جهش‌های دیگری هم وجود دارد که ممکن است شدید باشند.