آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

اعتراض عفو بین‌الملل به ناپدیدسازی قهری ابراهیم بابایی در ایران

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای، با اعتراض به ناپدیدسازی قهری ابراهیم بابایی، فعال سیاسی در ایران، خواستار روشن شدن محل نگهداری و آزادی فوری وی شد.


ابراهیم بابایی، پدر شیما بابایی، فعال حقوق بشر که از آسیب‌دیدگان جنگ ایران و عراق است، اوایل دی‌ ۱۴۰۰ در حالی‌ که قصد خروج از کشور را داشت، در شهر ماکو ناپدید شد.


۱۲ روز پس از ناپدید شدن آقای بابایی، شیما بابایی، فعال حقوق بشر ساکن بلژیک، با انتشار ویدئویی گفت که پدرش، در حالی که قصد خروج مخفیانه از ایران را داشت، ناپدید شد و عده‌ای که خود را قاچاقچی معرفی کردند، به او گفتند پدرش در ترکیه جان باخته و او باید برای دریافت جسد به روستایی در توابع شهر وان ترکیه بیاید.


وی با ابراز نگرانی درباره وضعیت پدرش گفت این احتمال قوی وجود دارد که ماموران حکومت ایران با سناریوی دروغین مرگ پدرش، قصد داشته‌اند او را به ترکیه بکشانند و بربایند.


به گفته خانم بابایی، تحقیقات وکیل او از پلیس محلی، مرزبانی، بیمارستان‌ها و پلیس امنیت شهر وان نشان می‌دهد هیچ ردی از مُرده و زنده پدر او در این شهر وجود ندارد و بر اساس شواهد به دست آمده پدرش در شهر ماکو در ایران ربوده و بازداشت شده است.


 شیما (سمت چپ)، دختر ابراهیم بابایی می‌گوید تلاش‌های خانواده برای به‌دست آوردن اطلاعات از سرنوشت پدرش تاکنون بی‌نتیجه بوده است

سازمان عفو بین‌الملل با بیان جزئیات ناپدید شدن این فعال سیاسی، از غلامحسین محسنی اژ‌ه‌ای، ریاست قوه قضائیه ایران خواسته است ضمن روشن کردن سرنوشت و محل نگهداری وی، «تا زمانی که شرایط آزادی وی فراهم می‌شود، تضمین» کند که او به «یک بازداشتگاه رسمی و شناخته‌شده منتقل شده، از ناپدیدسازی قهری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در امان بوده، به طور منظم با خانواده و وکیل مورد انتخاب خودش ارتباط داشته و از مراقبت‌های پزشکی کافی برخوردار باشد ».


این سازمان اعلام کرده که «قبلا الگوی ناپدیدسازی قهری مخالفان و دگراندیشان از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و ارتکاب جنایت و نقض جدی حقوق بشر علیه آنها در خانه‌های امن، از جمله استفاده نظام‌مند از از شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز برای گرفتن اعترافات اجباری و استناد به آنها برای صدور رأی محکومیت به دنبال محاکمه‌های ناعادلانه را مستند کرده است.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد