آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

کرونا در ایران؛ شناسایی ۲۱ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته و مرگ چهار مبتلا

همزمان با افزایش تعداد شهرهای قرمز در کشور، وزارت بهداشت ایران از شناسایی ۲۱ بیمار مبتلا به ویروس جهش‌یافته و جان باختن چهار بیمار بر اثر آن در کشور خبر داد.


به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی روز پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، گفت که موارد ابتلا به ویروس جدید در استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان هستند، اما این ویروس به احتمال زیاد در سایر استان‌ها هم در حال گردش است.


آقای رئیسی با اشاره به قدرت سرایت‌پذیری ویروس جدید، دلیل افزایش اخیر آمار کرونا در کشور را افت قابل توجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت که اخیرا توجه این دستورالعمل‌ها در برخی شهرهای خوزستان به زیر ۲۰ درصد رسیده بود.


معاون وزارت بهداشت ایران میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت وقتی شهروندان به مترو یا بازار می‌روند، یعنی پروتکلی رعایت نمی‌شود.


برخی کارشناسان در دو ماه گذشته درباره عادی‌انگاری شرایط به دلیل گزارش آمار نزولی کرونا در کشور هشدار داده بودند.



وزارت بهداشت ایران از اواخر آذرماه تا حدود یک هفته پیش همواره از کاهش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در کشور خبر می‌داد.


در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه از افزایش تعداد شهرهای قرمز کشور خبر داد.


به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران، تعداد شهرستان‌های قرمز در ۲۴ ساعت گذشته از ۹ به ۱۱ مورد رسیده است و هم‌چنان تمامی این شهرها در استان خوزستان واقع شده‌اند.


به گفته سیما سادات لاری، در یک شبانه‌روز گذشته ۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست داده‌ و هشت‌ هزار و ۶۶ بیمار جدید شناسایی شده‌اند.


به این ترتیب آمار رسمی مجموع بیماران کووید ۱۹ در ایران به یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۴۲ نفر و شمار جان‌باختگان به ۵۹ هزار و ۲۶۴ نفر رسید.


همچنین، به گفته سیما سادات لاری، سه‌ هزار و ۶۷۹ نفر از بیماران کرونا در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.


درستی آمار کرونا در ایران همواره مورد تردید جدی است و منابع گوناگون، از چهره‌های سیاسی داخلی گرفته تا ناظران و کارشناسان مستقل، شمار واقعی مبتلایان و درگذشتگان کووید ۱۹ در ایران را چند برابر آمار رسمی می‌دانند.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ درجه کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند؛ دست‌کم ۴۴ نفر مصدوم شدند

گزارش‌های دریافتی از ایران حاکی است که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ درجه شامگاه چهارشنبه ۲۹ بهمن شهر سی‌سَخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین یاسوج، مرکز این استان، را لرزاند.


این زمین‌لرزه در ساعت ۲۲ و پنج دقیقه به وقت محلی روی داده و کانون آن در عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است.


سازمان اورژانس کشور اعلام کرده است که ۴۴ نفر شامل ۴ نفر در سمیرم و ۴۰ نفر در شهرستان دنا بر اثر زلزله دچار آسیب دیدگی شده‌اند.


خبرگزاری فارسن نیز می‌گوید حال دو تن از مجروحان این زلزله وخیم است.


به نوشته خبرگزاری ایسنا، در پی این زمین‌لرزه که طولانی بود مردم به خیابان‌ها ریختند.


خبرگزاری فارس می‌گوید٬ در سی‌سخت تعدادی از منازل تخریب شده و شهر در خاموشی مطلق فرو رفته است.


رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده است که در پی وقوع این زمین لرزه محور یاسوج - سی سخت به دلیل ریزش کوه مسدود شده است.


زمین‌لرزه در سی‌سخت. منبع: مهر


این مقام پلیس راه گفته است، با توجه به ریزش کوه و مسدود شدن مسیر، تردد تا اطلاع ثانویه از این محور ارتباطی ممنوع است.


مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفته است، این زلزله باعث قطعی آب و برق و خسارت به منازل مسکونی در سی‌سخت شد.


در همین زمینه، فرماندار سی‌سخت گفته است زمین لرزه موجب بروز خسارت مالی و تخریب سقف و دیوار خانه های مسکونی مردم شده است.


حمید پناهی اضافه کرده است: بیشترین میزان خسارت مربوط به ساختمان‌های مسکونی و وسایل درون ساختمان ها بوده است.


به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، کانون این زلزله در ۱۰ کیلومتری شهر سی‌سخت، ۱۹ کیلومتری کمه اصفهان و ۲۴ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


این زمین‌لرزه نسبتاً شدید در شهر دهدشت کهگیلویه و بویراحمد و در بخش‌هایی از استان اصفهان و فارس نیز احساس شده است.


گزارش‌های دیگری حاکی است که شدت باران در منطقه نیز زیاد است و شهروندان یاسوجی در بیرون از منازل و در هوای سرد و بارانی به‌سر می‌برند.


در همین زمینه، استاندار کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی یک اردوگاه موقت در شهر سی سخت خبر داده است.

اعتراض بازنشستگان در تجمعات سراسری؛ قیمت‌ها زندگی را غیرممکن کرده است

بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ایران در ادامه اعتراضات خود روز چهارشنبه با تجمع در دست‌کم شش شهر کشور نسبت به وضعیت معیشتی انتقاد کرده و در قطعنامه‌ای اعلام کردند زندگی با قیمت‌های فعلی برای آن‌ها «غیرممکن» شده است.


خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داد بازنشستگان معترض در تهران با تجمع مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی نسبت به سطح پایین مستمری‌ها و عدم بازپرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی اعتراض کردند. آن‌ها پلاکاردهایی همراه داشتند که شعارهایی از جمله «حقوق ما ریالی، هزینه‌ها دلاری» روی آن دیده می‌شد.


در این تجمع رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه بازنشستگان، دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران و نماینده کارگران در شورای عالی کار سخنرانی کردند.


همزمان در مشهد نیز بازنشستگان معترض مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده و شرایط معیشتی و سطح مستمری خود را مورد انتقاد قرار دادند. از جمله شعارهای پلاکارد معترضان در مشهد «حامی سرمایه‌دار، سر به‌ سر ما نذار» بوده است. 



تصاویری نیز از تجمع‌های مشابه در شهرهای اقصی نقاط کشور از جمله گرگان، اهواز،‌ رشت و زنجان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. آن‌ها نیز شعارهایی همچون «قامت بازنشسته، از تورم شکسته»،‌ «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم» و «بازنشسته می‌میرد، تبعیض نمی‌پذیرد» سر دادند.


این تجمع‌ها با فراخوان سراسری بازنشستگان برگزار می‌شود،‌ اعتراضاتی که طی هفته‌های گذشته با کاهش محدودیت‌های کرونا چندین بار برگزار شده است. 


اما همچنان بازنشستگان نسبت به عدم تحقق مطالباتشان معترض هستند.ایلنا متن قطعنامه پایانی تجمع چهارشنبه بازنشستگان را منتشر کرده که از سوی اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تنظیم شده است.


در این قطعنامه هفت‌بندی اشاره شده: «افزایش افسارگسیخته و بی‌سابقه قیمت‌ها در سال جاری عرصه را بر کارگران و بازنشستگان تنگ و زندگی را غیرممکن کرده است.»


آن‌ها گفته‌اند «اگر دولت نمی‌تواند اقدامی در جهت کنترل قیمت‌ها انجام دهد، باید دستمزدها را به سطح عمومی قیمت‌ها برساند.» 

سخنگوی قوه قضائیه ایران از صدور حکم «اعدام» برای سه زندانی خبر داد

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن از صدور حکم اعدام برای سه زندانی خبر داد و اتهامات این افراد را «ارتباط با ضدانقلاب» و «اقدامات خرابکارانه» عنوان کرد.

غلامحسین اسماعیلی این افراد را «اراذل و اوباش» خوانده است.

او با بیان این‌که احکام اعدام صادر شده هنوز قطعی نیست از ارائه جزئیات بیشتر در رابطه با هویت و پرونده سه متهم یادشده خودداری کرد.

خبرگزاری صداوسیما روز سه‌شنبه به نقل از آقای اسماعیلی گزارش داد در پرونده‌ای دیگر، سه متهم که به «تحریک گروه‌های ضدانقلاب» با هدف «تخریب تجهیزات» وارد ساختمانی دولتی شده بودند، به هشت تا ده سال حبس محکوم شدند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران

سخنگوی قوه قضائیه ایران مدعی شده که «این افراد احتمالا بازیچه گروه‌های ضد انقلاب قرار گرفته و از پشت پرده اصلی ماجرا بی‌اطلاع بودند».

یک مقام ستاد کل نیروهای مسلح ایران پیشتر مدعی شده بود که شواهدی از «حمایت» مخالفان جمهوری اسلامی از «اراذل و اوباش» به دست آمده است.

مجید میراحمدی، جانشین معاونت امنیت ستاد کل نیروهای مسلح، بدون ارایه شواهدی در این زمینه، از دستور رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی خارج از نوبت به این نوع پرونده‌ها تمجید کرده بود.

رئیسی: درِ زندان‌های ایران به روی مجامع حقوق بشری باز است

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۷ بهمن در جلسه شورای عالی این قوه گفت که مجامع حقوق بشری می‌توانند از زندان‌های ایران بازدید کنند، مشروط بر آن‌که ایران هم از حق بازدید مشابه در هر جای دنیا برخوردار باشد.


ابراهیم رئیسی در سخنان امروز خود مدعی شد که در جریان شیوع ویروس کرونا، هیچ حکومتی در دنیا به اندازه جمهوری اسلامی ایران، رفاه حال زندانیانش را در نظر نگرفته است.


او در اثبات مدعای خود به «آمار بسیار بالای مرخصی» استناد کرد؛ طبق ادعای آقای رئیسی، بیش از ۱۲۰ هزار زندانی در ایران در دوران بحران شیوع کرونا به مرخصی رفته‌اند.


این در حالی است که در یک سال گذشته از زمان آغاز بحران همه‌گیری کرونا در دنیا و ایران، بارها نهادهای حقوق بشری نسبت به گسترش آمار مبتلایان کرونا در زندان‌های ایران و کمبود امکانات و همچنین محرومیت اکثر محکومان امنیتی و سیاسی از دریافت مرخصی هشدار داده‌اند.


ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی


پاییز گذشته، نسرین ستوده، وکیل مدافع و فعال حقوق بشر، در شرایطی از مرخصی موقت به زندان اوین بازگردانده شد که هنوز از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کاملا بهبود نیافته بود.


علاوه‌بر خانم ستوده و بسیاری از محکومین دیگر، سه عضو کانون نویسندگان ایران نیز پنجم مهرماه سال جاری، در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شدند.


گزارش‌ها حاکی است که مسئولان زندان در چند ماه گذشته بارها از اعطای مرخصی به آقایان رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین خودداری کرده‌اند؛ در حالی‌که مانند بسیاری دیگر از زندانیان محروم از مرخصی، خطر ابتلا به کووید ۱۹ این افراد را تهدید می‌کند.


در همین زمینه، پارلمان اروپا روز ۲۷ آذر قطعنامه‌ای شدید‌اللحن علیه نقض حقوق بشر در ایران صادر کرد. در این قطعنامه، علاوه‌بر موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران نظیر بازداشت‌های خودسرانه، ارعاب مردم و مخالفان، اعدام‌ها و نقض حقوق اقلیت‌ها، از بازگرداندن خانم ستوده به زندان نیز به‌شدت انتقاد شد.