آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

حکم اعدام دو زندانی عقیدتی به اتهام «توهین به مقدسات» در دیوان عالی کشور «تایید شده است»

«کانون مدافعان حقوق بشر» از تایید حکم اعدام یوسف مهراد و سعدالله فاضلی در دیوان عالی کشور خبر داد. سعدالله فاضلی به اتهام «توهین به مقدسات» و «سب‌النبی» به سه‌بار اعدام و یوسف مهراد به یک‌بار اعدام محکوم شده‌ است.


کانون مدافعان حقوق بشر می‌گوید تلفن‌های این دو زندانی عقیدتی با دستور دادستان قطع شده و آن‌ها امکان هیچ‌گونه تماسی با خانواده‌های‌شان و با بیرون از زندان ندارند.


این موضوع با توجه به تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، شرایط این زندانیان عقیدتی را بسیار «نگران‌کننده» کرده‌ است. یوسف مهراد چهارم خرداد ۹۹ در اردبیل بازداشت و به اراک منتقل شده بود.


حکم اعدام او و سعدالله زارعی توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک اراک در روز دوم اردیبهشت‌ماه صادر شد. آن‌ها در بخش دیگری از پرونده به «تبلیغ علیه نظام، تشکیل گروه، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری متهم شده بودند که به هشت سال حبس محکوم شده‌اند».


کانون مدافعان حقوق بشر از تهدید مکرر این دو زندانی عقیدتی توسط مقامات قضایی و امنیتی خبر داده و نوشته است که معاون دادستان استان مرکزی به نام داوودی در چند روز گذشته در برخوردی تهدیدآمیز با یوسف مهراد و سعدالله فاضلی خطاب به آن‌ها گفته است: «من خودم به دلیل این‌که به پیامبر توهین کرده‌اید شما را اعدام خواهم کرد».


براساس همین گزارش، فرهاد چهره‌سا کومله، زندانی دیگری است که پرونده‌ای با اتهام مشابه در دادگاه کیفری دارد که هنوز به آن رسیدگی نشده است.


وب‌سایت «هرانا» پیشتر از بازداشت هفت نفر در ارتباط با مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با عنوان «نقد خرافه و مذهب» خبر داده بود. در حالی‌که سایر متهمان با قرار وثیقه آزاد شده‌اند، دو نفر یعنی یوسف مهراد و سعدالله فاضلی به اعدام محکوم شده‌اند.


هرانا نوشته است که حداقل یکی از بازداشت شدگان به آتش زدن کتب مذهبی و سایرین به انتشار محتوا یا بیان عقاید و نظراتی که دادگاه آن را توهین به مقدسات به خصوص پیامبر اسلام استنباط کرده است، متهم شده‌اند.‎


حکومت ایران در حالی درباره اتهاماتی چون «کفر گویی» و «سب النبی» مجازات اعدام صادر می‌کند که میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، این تخلفات را جزو جرائم جدی تلقی نمی‌کند.


بر اساس آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران با اجرای ۲۴۶ حکم اعدام در سال ۲۰۲۰ میلادی، پس از چین در رتبه دوم اعدام‌ها در جهان قرار گرفت.


عفو بین‌الملل تاکید کرده است که این حداقل آمار ثبت‌شده در ایران است و احتمال می‌رود که شمار اعدام‌ها در کشور از این تعداد نیز بیشتر باشد.

هفتمین شب اعتراضات خوزستان: افزایش کشته‌شدگان اعتراض به بی‌آبی، گسترش تظاهرات به دو استان دیگر

هفتمین شب اعتراضات شهرهای خوزستان به بی‌آبی، درحالی چهارشنبه شب ادامه یافت شهرهای مسجد سلیمان و دزفول نیز به این اعتراضات پیوستند و این اعتراضات‌ها دست‌کم به دو استان دیگر، یزدانشهر اصفهان و شهرک فضیلت بوشهر، گسترش یافت.


در هفتمین شب اعتراضات به بی‌آبی شهرهای اهواز، شیبان، ایذه، سوسنگرد، شوشتر، شوش، شاوور، بهبهان، جراحی، ماهشهر، دزفول و مسجد سلیمان صحنه تظاهرات مردم بود.به گفته منابع مستقل شمار کشته‌شدگان در اعتراضات تاکنون دست‌کم به ۶ نفر رسیده است.  



دو نفر از کشته شدگان به نام‌های هادی بهمنی و محمد عبداللهی در جریان اعتراضات سه‌شنبه شب ایذه در اثر شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند. 


فرماندار ایذه روز چهارشنبه کشته شدن هادی بهمنی نوجوان هفده ساله را تایید کرد ولی گفت که او در اثر تیراندازی «اغتشاشگران» کشته شده و ۱۴ مامور نیروی انتظامی نیز زخمی شده‌اند  ولی اشاره‌ای به شمار معترضان مجروح نکرد.


پیشتر مقام‌های استان خوزستان درباره کشته شدن مصطفی نعیماوی در جریان اعتراضات شادگان نیز دلیل کشته شدن او را تیراندازی «اغتشاشگران» عنوان کرده بودند.


این درحالی است که منابع مستقل تاکید دارند که مصطفی نعیماوی در شادگان، و قاسم خضیری در اعتراضات محله کانتکس اهواز، محمد کروشات در اعتراضات دوشنبه شب و فرزاد فریسات در اعتراضات سه‌شنبه شب کوی علوی اهواز با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. 

اعلام حمایت چندین تشکل صنفی سراسر ایران از اعتراضات «هم‌وطنان ستمدیده» خوزستان

در ششمین روز از اعتراضات گسترده در شهرهای خوزستان که با اعتراض به بی‌آبی در غرب این استان آغاز شد و به اعتراضات سیاسی در شرق خوزستان کشیده شده، چندین تشکل صنفی با انتقاد شدید از عملکرد جمهوری اسلامی، سرکوب خشونت‌آمیز این اعتراضات مردمی را محکوم کردند.

روز چهارشنبه، ۳۰ تیر، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، جمعی از فعالان صنفی معلمان و فعالان مدنی، سازمان معلمان ایران، سندیکای شرکت واحد و گروه اتحاد بازنشستگان در بیانیه‌های جداگانه‌ای همچنین از «هم‌وطنان ستمدیده و جان‌به‌لب‌رسیده» خود اعلام حمایت کردند.

قطعی مداوم آب و برق در ایران همزمان با گرم‌شدن هوا، موجب اعتراض‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف ایران شد اما در استان خوزستان اعتراضات گسترش یافت و همچنان ادامه دارد.

معترضان در شهرهای گوناگون علاوه‌بر اعتراض به بی‌آبی، علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و علیه نظام جمهوری اسلامی نیز شعار می‌دهند. در مقابل و بر اساس ویدئوهای منتشرشده از شهرهای گوناگون، نیروهای امنیتی و انتظامی «با خشونت و شلیک گلوله» با معترضان برخورد می‌کنند. خبرگزاری صدا و سیما روز چهارشنبه کشته شدن یک معترض را در ایذه تأیید کرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه در بیانیه خود آورده‌اند که «عوامل انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضین با شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی به‌سوی مردم بی‌دفاع، این تظاهرات مسالمت‌آمیز را که در اعتراض به بی‌آبی بوده به خشونت کشاندند».

سوسنگرد یکی از شهرهایی است که مردم شبانه در آن تظاهرات اعتراضی برگزار می‌کنند

سازمان معلمان ایران نیز در بیانیه خود نسبت به اوضاع خوزستان هشدار داده و از حکومت ایران خواسته‌ است «با مشارکت مردم این استان، به رفع فوری بحران پرداخته، عمق استراتژیک منافع ملی و مردم را لحاظ و از تقابل خشونت‌آمیز با اعتراضات مردم پرهیز نمایند».

در این بیانیه همچنین آمده است که «مردم ۲۰ شهر و ۷۷۰ روستای این استان که همواره مصیبت‌ها، هزینه‌های سنگین و آسیب‌های فراوان ناشی از دفاع دلاورانه از میهن را در جنگ هشت ساله تحمل کرده‌اند، سزاوار این وضعیت نیستند».

گروه اتحاد بازنشستگان نیز ریشه بحران بی‌آبی را «طرح‌های غیرکارشناسی» در مورد سدسازی و انتقال آب «برای مطامع شخصی یا فرقه‌ای سرداران سازندگی و دولت بهار» اعلام کرده‌اند.

«سردار سازندگی» در ادبیات سیاسی ایران به علی اکبر هاشمی رفسنجانی گفته می‌شد که در دوران ریاست‌جمهوری او پروژه‌های سدسازی گوناگونی اجرا شد. «دولت بهار» نیز لقب دولت محمود احمدی‌نژاد است که عملکرد او در استان خوزستان نیز همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار داشت.

سومین شب اعتراضات مردم شهرهای مختلف خوزستان: شمار کشته‌شدگان اعتراض به بی‌آبی به دو نفر رسید

در سومین شب اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی و با وجود استقرار گسترده یگان ویژه و نیروهای امنیتی، مردم شهرهای سوسنگرد، شوش، هویزه، حمیدآباد، عبدالخان و شهرهای مختلف این استان، در اعتراض به بی‌آبی به خیابان آمده و تظاهرات کردند. 


تاکنون منابع مستقل کشته شدن دو جوان معترض به نام‌های مصطفی نعیماوی و قاسم خضیری را با شلیک نیروهای امنیتی تایید کرده‌اند.


همزمان با سومین شب اعتراضات در شهرهای خوزستان، گزارش‌ها حاکی از آن است که دسترسی کاربران به اینترنت در بیشتر مناطق این استان دچار اختلال شده است.


در شهر اهواز سرعت اینترنت به شدت کاهش یافته و در برخی مناطق از شهرهای سوسنگرد، شادگان، شوش و حمیدیه قطعی اینترنت و اختلال در شبکه تلفن همراه گزارش شده است. 


مردم سوسنگرد در سومین شب اعتراضات به بی‌آبی پس از تظاهرات در خیابان‌های این شهر، مقابل فرمانداری در میدان اتحاد سوسنگرد تجمع کردند.


به گفته منابع محلی، شماری از معترضان که شامگاه شنبه مقابل دفتر قاسم ساعدی، نماینده دشت‌ آزادگان و هویزه، در سوسنگرد تجمع کرده بودند در حمله نیروهای بسیج و یگان ویژه نیروی انتظامی مجروح شدند.


مردم معترض سوسنگرد همچنین در سومین شب اعتراضات خود، جاده سوسنگرد‌اهواز را برای ساعاتی مسدود کردند.در شهر شوش نیز مردم معترض پس از تظاهرات در خیابان‌های این شهر، مقابل فرمانداری تجمع کردند. 



در جریان تجمع معترضان مقابل فرمانداری، نیروهای امنیتی به سوی محل تجمع مردم معترض تیراندازی کردند.به گفته منابع محلی پس از شلیک نیروهای امنیتی، به سوی مردم معترض مقابل فرماندری این شهر، معترضان نیز یک خودروی نیروهای بسیج را آتش زدند. 


مردم حمیدآباد نیز شنبه شب در سومین شب اعتراضات شهرهای خوزستان به بی‌آبی، پل جاده اصلی شوش‌دزفول را بستند.علاوه بر این، در عبدالخان نیز مردم معترض شنبه شب جاده ورودی اهواز به شوش را بستند. 


در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد صدای شلیک نیروهای امنیتی که درصدد مقابله با مردم معترض در عبدالخان بودند، شنیده می‌شود ولی تاکنون منابع محلی مجروح شدن معترضان را گزارش نکرده‌اند. 

۱۸ نهاد و سازمان حقوق بشری خواستار آزادی علیرضا فرشی فعال تُرک زندانی در فشافویه شدند

هجده نهاد و سازمان مدافع حقوق بشر در ایران روز جمعه ۲۵ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی درباره بدرفتاری‌های متعدد با علیرضا فرشی، فعال ترک محبوس در زندان تهران بزرگ، خواستار «آزادی فوری» و دسترسی وی به مراقبت‌های پزشکی لازم شدند.

در این بیانیه آمده است که علیرضا فرشی به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در زندان در معرض خطر از دست دادن بینایی خود از ناحیه چشم چپ است.

از جمله سازمان‌ها و نهادهای امضاکننده این بیانیه می‌توان به انجمن حقوق بشر مردم آذربایجان در ایران (آهراز)، سازمان حقوق بشر ایران، مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند، بنیاد سیامک پورزند و مرکز اسناد حقوق بشر ایران اشاره کرد.

نهادهای امضاکننده این بیانیه ضمن محکوم کردن رفتار «ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» مسئولان زندان علیه این زندانی سیاسی، خواستار «پیگرد قانونی» مامورانی شدند که به‌طور غیرقانونی با علیرضا فرشی بدرفتاری یا او را «شکنجه» کرده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: «شواهد نشان می‌دهد که علیرضا فرشی پس از یک دادگاه کاملا ناعادلانه محکوم شده است و ما بیمناک‌ایم از این‌که وی در رابطه با فعالیت مسالمت‌آمیز خود برای حقوق اقلیت‌های اتنیکی در ایران هدف قرار گرفته باشد، که وی را به یک زندانی عقیدتی تبدیل خواهد کرد.»
آقای فرشی در اسفندماه ۱۳۹۲ در پی شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم‌شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه تا پایان زمان دادرسی آزاد شد.

این فعال ترک در سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب بهارستان به ۱۵ سال زندان و دو سال تبعید محکوم شد. بعدتر شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، حکم وی را به دو سال زندان و دو سال تبعید کاهش داد.

آقای فرشی نهایتا در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ برای تحمل دوره محکومیت دو ساله خود توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان منتقل شد.