آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

کرونا جان ۴۸۰ نفر دیگر را در ایران گرفت؛ ۱۳ هزار و چهارصد مبتلای تازه

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه اعلام کرد با مرگ۴۸۰ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.


سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۸ آبان ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،۱۳ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۸۳۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۰۱ هزار و ۸۹۴ نفر رسید.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۷۶ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۶۲۶ هزار و ۶۳۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.


استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۵۵ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.


ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.


روز دوشنبه قربانیان روزانه کرونا به رکورد ۴۸۶ نفر رسید و با احتساب این رقم، تلفات این بیماری در ۹ ماه گذشته بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسید. ۲۷ استان نیز همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.


قرار است از روز شنبه یکم آذر برای مهار کرونا محدودیت بیشتری از جمله ممنوعیت تردد شهر به شهر، تعطیلی مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی و حضور حداکثر یک سوم کارکنان ادارات اعمال شود.

کانادا، ایران را به تلاش برای انجام حملات سایبری متهم کرد

کانادا، ایران و چند کشور دیگر را به تلاش برای انجام حملات سایبری متهم کرد


 آژانس امنیت سایبری کانادا مدعی شده است که این کشور به دلیل فعالیت سایبری هکرهای تحت حمایت کشورهایی از جمله ایران، چین و روسیه با یک تهدید بزرگ استراتژیک از جانب این کشورها رو به رو است.


 آژانق امنبت سایبری کانادا مدعی شد: عاملان تهدیدآمیز خارجی تلاش می کنند بر تمامی جوانب زندگی کانادایی ها اثر بگذارند و هکرهای تحت حمایت دولت از کشورهای چین، روسیه، ایران و کره شمالی بزرگ ترین تهدیدهای امنیتی علیه کانادایی ها هستند. 

در گزارش دوسالانه مرکز برقراری امنیت ارتباطات کانادا که روز چهارشنبه منتشر شد، ادعا شده است: برنامه های تحت حمایت دولت در کشورهای چین، روسیه، ایران و کره شمالی بزرگ ترین تهدید استراتژیک علیه کانادا را ایجاد می کند. 

فعالیت های سایبری تحت حمایت دولت ها به طور کلی پیچیده ترین تهدید علیه کانادایی ها و سازمان های کانادایی است. 
الصورة
این گزارش می افزاید: هکرهای تحت حمایت دولت ها انواع خطرات را برای افراد کانادایی ایجاد می کنند از جمله در زمینه تجارت و امور دولتی که شامل حملات باج افزارهایی است که تمام سیستم های آی. تی را مختل می کنند و دزدی های هوشمند از اموال و دارایی ها و نفوذ در داده های رایانه ای برای ربودن اطلاعات شخصی را نیز شامل می شود. 

این نهاد کانادایی همچنین درباره افزایش خطر عوامل تهدیدهای سایبری که در تلاش هستند به  «زیرساخت هاب حیاتی»  در کانادا به ویژه شبکه برق حمله کنند، هشدار داد. 

همان آبانی که در حافظه تاریخ ثبت شد

سالگرد اعتراضات آبان که از سوی مقامات جمهوری اسلامی سرکوب شد، امسال نیز مانند سال گذشته با کم‌توجهی خبری در مجامع و رسانه‌های بین‌المللی مواجه شد.

در سالگرد اعتراضات آبان بیانیه سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری، وزارت خارجه آمریکا و جاشوا وانگ، فعال سرشناس هنگ‌کنگی از مجموعه واکنش‌های بین‌المللی محدود به این مساله بود. 


مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه، ۲۵ آبان در بیان‌ای که در وب‌سایت وزارت خارجه ایالات متحده منتشر کرد، گفت: «آمریکا به منظور پاسخگو کردن رژیم جمهوری اسلامی و برای این‌که تا حدی اجرای عدالت برای مردم ایران اجرا شود به زودی علیه عاملان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ اقدام می‌کند.» 


فضای امنیتی شدید در تهران و بسیاری از شهرستان‌های ایران با فرا رسیدن سالگرد روزهای اعتراضات حاکم شده است و برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان  از بیم حمله نیروهای امنیتی مراسم سالروز کشته‌شدن عزیزانشان را برگزار نکردند.


 سالگرد کشتار آبان در سطح بین‌المللی لابه‌لای اخبار دیگری همچون کووید و کشته‌شدن فرد دوم القاعده به دست ماموران اسرائیلی در تهران رنگ باخت. 


کدام آبان؟

در سکوت جوامع بین‌المللی، رهبر جمهوری اسلامی که خود دستور سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ را داده بود، در سالگرد این اعتراضات با عنوان کردن کدام آبان باعث واکنش کاربران شد.

و این پرسش بار دیگر خشم  جمع زیادی از کاربران رسانه‌‌های اجتماعی را برانگیخت و کاربران در واکنش به این موضوع عنوان کردند که اعتراضات آبان و سرکوب خشونت‌بار آن در حافظه بسیاری از ایرانیان ثبت شده است.بسیاری از کاربران با هشتگ کدام آبان تصاویر کشته‌شدگان این اعتراضات را منتشر کردند.

 خبرگزاری رویترز از کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر شامل دست‌کم ۲۳ کودک در اعتراضات آبان ۹۸ خبر داد و از قول منابع نزدیک به حلقه اطرافیان خامنه‌ای نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد گفته است «هر کاری لازم است برای متوقف کردن اعتراضات انجام دهند». 

اکونومیست: جهش قیمت‌ها در تهران از همه شهرهای بزرگ جهان بیشتر است

مجله اکونومیست در گزارش سالانه تازه خود می‌نویسد که با محاسبه افزایش قیمت‌ها بر پایه دلار آمریکا، تهران در میان همه شهرهای بزرگ جهان بزرگ‌ترین افزایش در گرانی را طی یک سال گذشته داشته است.


در گزارشی که هر ساله از طرف واحد اطلاعاتی مجله اکونومیست تهیه می‌شود قیمت ۱۳۸ کالا و خدمات در ۱۳۰ شهر بزرگ جهان با یکدیگر مقایسه شده و گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان معرفی می‌شوند.


بنا بر این گزارش تازه، تهران که سال گذشته ۱۰۶اُمین شهر پرهزینه جهان برای ساکنانش بر اساس دلار آمریکا بود، امسال با پرش ۳۰ رتبه به بالا، ۷۹اُمین شهر از این نظر شده است که حاکی از افزایش شدید هزینه زندگی در پایتخت ایران برای افرادی است که درآمد ریالی دارند.


اکونومیست می‌نویسد طی سالی که گذشت هیچ شهر بزرگ دیگر در جهان این اندازه از افزایش گرانی را تجربه نکرده است. این نشریه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را از عوامل این روند ذکر می‌کند.


در مورد بالا رفتن هزینه زندگی در ایران و تبعات آن هرروزه گزارش‌هایی منتشر می‌شود و از آن میان مرکز پژوهش‌های مجلس در روزهای اخیر در گزارشی از تورم در ایران خبر داد که مصرف گوشت قرمز در سال ۹۸ در میان طبقه متوسط جامعه به‌نسبت سال ۹۵ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

این گزارش می‌نویسد اگرچه تهران ۳۰ پله بر نردبان گرانی جهان صعود داشته، اما قیمت‌ها در این شهر هنوز بسیار پایین‌تر از سه شهر بسیار گران جهان، یعنی هنگ‌کنگ، زوریخ و پاریس است.


به نوشته اکونومیست، هزینه زندگی در شهرهای قاره آمریکا، آفریقا و اروپای شرقی از سال گذشته ارزان‌تر شده است، در حالی که شهرهای اروپای غربی گران‌تر شده‌اند.


به نوشته این گزارش، این تا حدودی نشان‌دهنده افزایش ارزش ارزهای اروپایی در برابر دلار آمریکا است.


بیشترین افت قیمت در ریودوژانیرو و سائو پائولو (هر دو در برزیل) اتفاق افتاده است که نشان‌دهنده ضعف ارزها و افزایش سطح فقر است.

بحران کرونا؛ تهران «دو هفته تعطیل می‌شود»، منع تردد شبانه در ۱۵۰ شهر از اول آذر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که بر اساس مصوبه این ستاد از روز شنبه اول آذر، ۱۵۰ کلان‌شهر ایران از جمله تهران به مدت دو هفته تعطیل خواهند شد.


علیرضا رئیسی روز دوشنبه ۲۶ آبان در پایان جلسه فوق‌العاده ستاد ملی کرونا اظهار داشت: در تعطیلی دو هفته‌ای که در ۱۵۰ شهر اعمال می‌شود، به جز مراکزی مثل سوپرمارکت، نانوایی، بیمارستان، مطب، داروخانه و جاهایی که «مایحتاج ضروری مردم» را تامین می‌کنند، «همه جا تعطیل خواهد بود».


با وجود تاکید برخی کارشناسان و مسئولان بر لزوم تعطیلی حداقل دوهفته‌ای تهران و شهرهای دیگر که آمار کرونا در آن‌ها بسیار بالا است، دولت تاکنون در مقابل این خواسته مقاومت کرده بود.


بنا بر اظهار نظرهای کارشناسان، به نظر می‌رسد این پافشاری دولت بنا به دلایل اقتصادی باشد.


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، که از مخالفان تعطیلی گسترده بود، پیش از این گفته بود که تعطیل کردن همه جا «راحت‌ترین کار» است «اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد».

منع تردد شبانه در ۱۵۰ شهر


سخنگوی ستاد مقابله با کرونا همچنین از اعمال منع تردد درون شهری از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در ۱۵۰ شهری خبر داده که قرار است تعطیل شوند.


او تاکید کرد که منع تردد بین شهری که قبلا اعلام شده بود، ادامه خواهد یافت و در شهرهایی که وضعیت قرمز و نارنجی دارند، صرفا ماشین‌هایی که پلاک بومی دارند، اجازه ورود خواهند یافت.


به گفته آقای رئیسی، افراد متخلف در این زمینه در شهرهای با وضعیت شیوع نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و در شهرهای قرمز یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.


بنابر آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت و درمان، در حال حاضر به جز استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان که در وضعیت «نارنجی و زرد» قرار دارند، ۲۷ استان دیگر کشور در وضعیت «قرمز» به‌ سر می‌برند.