آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

وکیل حمید نوری: موکلم در زمان اعدام‌های ۶۷ در مرخصی بود

وکیل حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه شصت و متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷، نقش داشتن موکلش در این اعدام‌ها را رد کرد و گفت نوری در آن زمان در مرخصی بوده و در اصالت فرمان روح‌الله خمینی برای کشتار زندانیان نیز تردید هست.


پنجمین روز دادگاه حمید نوری که روز جمعه ۲۹ مرداد در استکهلم برگزار شد به استماع سخنان وکلای شاکیان و متهم اختصاص داشت.


در ابتدای جلسه، نماینده وکلای شاکیان اولین جرم حمید نوری را «نقض حقوق بشر» و جرم دوم او را « جنایت و قتل» ذکر کرد.او بر درخواست غرامت برای خانواده بازماندگان تاکید کرد و گفت شاکیان نیز همچون دادستان خواستار مجازات نوری هستند.

الصورة

با این حال وکیل حمید نوری اتهام‌های او را رد کرد و نه تنها برخی اظهارات مطرح‌شده در دادگاه را نپذیرفت، بلکه گفت موکلش در زمان اعدام‌ها مرخصی بوده و در فرمان روح‌الله خمینی برای کشتار زندانیان نیز تردید است. 


او گفت: موکلم در زمان اعدام‌ زندانیان سیاسی در سال ۶۷ با همسر و دختر تازه به دنیا آمده‌اش در مرخصی بود و همچنین نمى‌تواند باور کند اعدام‌های مورد اشاره در زندان گوهردشت رخ داده باشد.


این ادعا در حالی مطرح شده که در سومین روز از دادگاه حمید نوری به نقش او در بازجویی از زندانیان پیش از حضور آنها در برابر «کمیته مرگ» پرداخته شد.


حمید نوری هویت خود را انکار کرده اما دادستان در جلسات قبلی دادگاه پیامک‌هایی از او را ارائه کرد که او در آنها خود را حمید نوری و حمید عباسی معرفی می کند.


همچنین بر اساس کیفرخواست صادرشده که نسخه‌ای از آن به دست ایران‌اینترنشنال رسیده، حمید نوری پیامک‌هایی را به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس فعلی قوه قضاییه، و علی فلاحیان، وزیر اطلاعات در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، می‌فرستاده است. 

کرونا در ایران؛ افزایش ۲.۵ برابری مرگ و میر در «پیک پنجم»،۴۰ درصد قربانیان در تهران

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در تهران ضمن اشاره به افزایش ۲.۵ برابری مرگ و میر کرونا در «پیک پنجم» گفت که تاکنون ۴۰ هزار نفر بر اثر این بیماری در تهران جان‌ باخته‌اند.


سعید خال روز شنبه، ۳۰ مرداد، به خبرگزاری ایسنا گفت که از ۱۸ ماه گذشته یعنی از زمان شیوع کرونا در ایران تاکنون، ۴۰ درصد قربانیان کرونا در کشور در این آرامستان به خاک سپرده شده‌اند.


آقای خال آمار مرگ‌ و میر به دلیل کرونا در تاریخ این آرامستان را «بی‌سابقه» و حتی بیش از دوران جنگ ایران و عراق خواند و گفت که بیشترین آمار جان‌باختگان کرونا مربوط به اوج‌گیری اخیر موسوم به «موج پنجم» بوده و این آمار به بیش از ۲۰۰ مورد در روز هم رسیده و «روزهای ملتهب» هم‌چنان ادامه دارد.


در همین حال وزارت بهداشت ایران روز شنبه از جان باختن ۵۴۴ و شناسایی بیش از ۲۴ هزار بیمار جدید در یک‌ شبانه‌روز گذشته خبر داد.


بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۱ هزار و ۳۵۴ و شمار کل مبتلایان به ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۹۵ نفر رسید.


بر اساس گزارش اخیر وزارت بهداشت بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به دلیل وخامت وضعیت در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به‌ سر می‌برند.


آمار کرونا در ایران در حالی به‌صورت روزانه منتشر می‌شود که سازمان نظام پزشکی ایران پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام کرده بود.


علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران نیز اخیرا از «پنهانکاری» مقامات ایران در ارائه آمار واقعی جان‌باختگان کرونا به سازمان جهانی بهداشت انتقاد کرده بود.

کرونا در ایران؛ مرگ ۵۵۵ نفر در یک روز، شرایط «تقریبا ثابت» در بیشتر استان‌ها

همزمان با اعلام خبر جان باختن ۵۵۵ نفر دیگر بر اثر کرونا در ایران طی یک ‌شبانه‌روز، معاون وزارت بهداشت از «ثابت شدن شرایط» در بیشتر مناطق کشور خبر داد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران، در روز جمعه، ۲۹ مرداد، طی ۲۴ ساعت گذشته، همچنین نزدیک به ۲۹ هزار بیمار جدید شناسایی شد که از میان آن‌ها بیش از ۴ هزار بیمار بستری شدند.

بر این اساس مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۰۰ هزار و ۸۱۰ نفر رسید و شمار کل مبتلایان از ۴ میلیون و ۶۱۶ هزار نفر گذشت.
آمار کرونا در ایران در حالی به‌صورت روزانه منتشر می‌شود که سازمان نظام پزشکی ایران پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام کرده بود.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران نیز اخیرا از «پنهانکاری» مقامات ایران در ارائه آمار واقعی جان‌باختگان کرونا به سازمان جهانی بهداشت انتقاد کرده بود.

در همین حال قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، روز جمعه، ضمن اشاره به شرایط «تقریبا ثابت شیوع کرونا در اغلب استان‌های کشور» گفت که روند کرونا در برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، فارس و خراسان رضوی هم‌چنان افزایشی است.

یکی از بازداشت‌شدگان خوزستان در زندان «کشته شد»

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» شامگاه پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، از کشته شدن یکی از بازداشت‌شدگان خوزستان در زندان خبر داد.


در این حساب توییتری که خبرهای مرتبط با خانواده‌های قربانیان سرکوب اعتراض‌های آبان ۹۸ را پوشش می‌دهد، هویت این فرد «محمد الکنانی» عنوان شده، اما جزئیات بیشتری درباره نحوه مرگ او و زندانی که او در آن کشته‌شده منتشر نشده است.


تاکنون منابع رسمی، درستی این خبر را تایید نکرده‌اند.


اعتراض‌های گسترده مردم شهرهای مختلف در خوزستان به مسئله کم‌آبی در این استان که از ۲۴ تیر امسال آغاز شد و تا چند هفته بعد از آن ادامه‌ داشت، در پی اقدامات نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و در جریان آن چند نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند.


محمد الکنانی که گفته می‌شود در جریان اعتراضات خوزستان بازداشت و در زندان کشته شده است

تاکنون آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان منتشر نشده است. رسانه‌های حکومتی پیشتر کشته شدن چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی را تایید کرده بودند.


اما دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دست‌کم ۹ نفر، از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله، در اعتراضات خوزستان و لرستان کشته شدند.


بر اساس گزارش‌های مردمی در روزهای اوج اعتراض‌ها که هم‌زمان با قطع اینترنت در این استان همراه بود، صدها نفر در شهرهای مختلف بازداشت شدند و این روند در هفته‌های بعد نیز ادامه یافته است.


همشهری آنلاین هم اواسط مرداد گزارش داد که در سوسنگرد به‌ عنوان مهم‌ترین کانون اعتراضات اخیر، ۳۰۰ تن بازداشت شده‌اند.


معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل پیشتر، استفاده از مهمات جنگی علیه معترضان غیرمسلح را تهدیدی جدی علیه جان این افراد و نقض شدید تعهدات جمهوری اسلامی در حفاظت از جان انسان‌ها توصیف کرده و آن را محکوم کرده بود.

دیوان عالی درخواست اعاده دادرسی علیرضا فرشی، فعال مدنی، را رد کرد

گزارش‌ها حاکی است درخواست اعاده دادرسی پرونده علیرضا فرشی، فعال مدنی آذری که در زندان تهران بزرگ (فشافویه) در حبس است، از سوی دیوان عالی کشور رد شده است.


آقای فرشی در اسفندماه ۱۳۹۲ در پی شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم‌شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه تا پایان زمان دادرسی آزاد شد.


این فعال مدنی در سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب بهارستان به ۱۵ سال زندان و دو سال تبعید محکوم شد. بعدتر شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، حکم او را به دو سال زندان و دو سال تبعید کاهش داد.


آقای فرشی سرانجام در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ برای تحمل دوره محکومیت دو ساله خود توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان منتقل شد.


علیرضا فرشی، فعال مدنی آذربایجان غربی


علیرضا فرشی در پرونده‌ای دیگر از بابت اتهاماتی همچون «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به «۴ سال و دو ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی ممنوعیت ۲ ساله از عضویت در دستجات و گروه‌های سیاسی و ۲ ماه کار اجباری در سازمان بازیافت زباله‌های تهران» محکوم شد. این حکم بعدتر در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.


اواخر تیرماه امسال، هجده نهاد و سازمان مدافع حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای مشترک، ضمن ابراز نگرانی درباره بدرفتاری‌های متعدد با علیرضا فرشی، خواستار «آزادی فوری» و دسترسی او به مراقبت‌های پزشکی لازم شده بودند.


گفته می‌شود علیرضا فرشی به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در زندان در معرض خطر از دست دادن بینایی خود از ناحیه چشم چپ است. پزشکان همچنین هشدار داده‌اند که او باید برای معالجه دیابت و کنترل قند خون، تحت مداوا قرار گیرد.