آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

بحرین بانک مرکزی ایران و ۱۲ بانک دیگر را به اتهام پولشویی تحت پیگرد کیفری قرار داد

دادستانی کل بحرین بانک مرکزی ایران و ۱۲ بانک دیگر را به اتهام پولشویی بیش از ۱/۳ میلیارد دلار، تحت پیگرد کیفری قرار داد.


علی بن فضل البوعینین، دادستان کل بحرین، روز سه‌شنبه اعلام کرد در چارچوب تحقیقات فشرده دادستانی عمومی در مورد اتهام پولشویی برخی مقام‌های بانک المستقبل بحرین و بانک‌های ایرانی مرتبط با آن‌ها در خارج از کشور در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، اقدام‌های بانکی غیرقانونی دیگری کشف شد. 


به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین، بانک مرکزی ایران دستورالعملی درباره چگونگی استفاده از سیستمی غیرقانونی برای پنهان کردن مبدا و جابه‌جایی وجوه منتقل‌شده به حساب بانک‌های ایرانی و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه معاملات بانکی ارائه کرده بود.


همچنین بر اساس این گزارش، مسئولان بانک المستقبل در همکاری با دیگر مقام‌های بانکی ایران و بانک مرکزی این کشور، عملیات ارسال و انتقال پول را انجام می‌دادند و از طریق این سیستم بیش از ۱/۳ میلیارد دلار دریافت کردند.


دادستانی کل بحرین بر اساس شواهد زیادی که به دست آورده، علاوه بر بانک مرکزی ایران و بانک المستقبل بحرین، اتهام‌هایی را متوجه بانک ملی و بانک صادرات و دیگر بانک‌های ایران مطرح کرده است.



آبان‌ماه سال گذشته، دادگاه عالی کیفری بحرین سه مسئول بانک المستقبل را که به تخلف‌های مالی و پولشویی متهم شده‌اند، به ۵ سال زندان و یک میلیون دینار بحرین معادل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرد. 


روزنامه الشرق‌الاوسط گزارش داد این دادگاه بانک مرکزی ایران و بانک‌های درگیر در این پرونده از جمله بانک المستقبل را  به جریمه نقدی محکوم کرد.


دادگاه عالی کیفری بحرین همچنین دستور توقیف کلیه وجوهی را که این بانک‌ها قصد داشتند به‌طور غیرقانونی انتقال دهند، صادر کرد. 

ارومیه؛ کشته شدن یک زندانی در اثر شکنجه ماموران زندان

شب گذشته یک زندانی اهل ارومیه به نام امیر رضایی که در اثر شکنجه ماموران زندان ارومیه بیهوش شده بود در بهداری این زندان جان باخت.

یک منبع مطلع با تایید این خبر به شبکه حقوق بشر کردستان گفت:« روز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت به دلیل درگیری چندین زندانی در بند ۱۴ زندان مرکزی ارومیه، امیر رضایی به همراه چند زندانی دیگر به قرنطینه منتقل شده بود.

 وی عصر روز گذشته در حین باز شدن درب قرنطینه به دلیل شرایط سخت این بند درصدد فرار به به بند ۱-۲ بوده که با ضرب و شتم ماموران زندان مواجه شد.»


به گفته این منبع،« امیر رضایی به دفتر نگهبانی مرکزی زندان منتقل شد و بار دیگر از سوی ۴ مامور زندان با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفت که منجر به بیهوش شدن این زندانی شد.»

این منبع در ادامه افزود،« پس از انتقال این زندانی به بهداری وی به دلیل شدت جراحات در اثر شکنجه جان باخته است. 

جسد وی بامداد امروز به پزشکی قانونی ارومیه منتقل شده و تا لحظه تنظیم این خبر به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.»

امیر رضایی، ۳۵ ساله اهل ارومیه حدود ۱۰ سال پیش به اتهام جرائم مرتبط با مواد مخدری بازداشت و به ۲۰ سال محکوم شده بود.

کرونا در ایران؛ مرگ ۳۱۰ نفر دیگر و شیوع گسترده در یکی از تیم‌های فوتبال

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد طی ۲۴ ساعت منتهی به روز ۲۸ اردیبهشت، ۳۱۰ نفر دیگر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و ۱۳ هزار و ۹۳۰ بیمار تازه شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، بر اساس آمار دولتی، تا ظهر روز سه‌شنبه، شمار قربانیان کرونا در ایران به ۷۷ هزار و ۴۱۵ نفر رسید.

این گزارش، شمار کلی مبتلایان را نیز دو میلیون و ۷۷۹ هزار و ۴۱۵ نفر اعلام کرده است.

از میان بیماران تازه شناسایی‌شده، ۲۱۰۲ نفر در مراکز درمانی شهرهای مختلف ایران بستری شده‌اند.

در حال حاضر، ۵۱۷۳ تن از بیماران مبتلا به کرونا در ایران، در شرایط سخت این بیماری قرار داشته و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

درستی آمار روزانه وزارت بهداشت ایران درباره موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا، مورد تردید منابع مستقل قرار دارد و دست‌کم در زمینه مرگ، تخمین زده می‌شود که شمار قربانیان، سه تا چهار برابر، بیشتر از آمار دولتی باشد.

پنج هزار و ۱۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر سه شهر ایران در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

رسانه‌ها در ایران همچنین از درگذشت امیر نظری، مجری برنامه «ضربان» در شبکه سلامت تلویزیون جمهوری اسلامی خبر می‌دهند.

آن‌طور که بابک حسن‌زاده، دیگر مجری این برنامه تلویزیونی گفته، آقای نظری، «حدود سه تا چهار هفته درگیر کرونا شده بود ابتدا با حال خوب مرخص شد و بعد دوباره با تنگی نفس به بیمارستان بقیةالله رفت و آنجا بستری شد و روز گذشته درگذشت.»

خبرگزاری میزان نیز از شیوع گسترده کرونا در تیم دسته اولی ۹۰ ارومیه خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش، با توجه به اعلام‌ نتایج تست کرونا اعضای کادر فنی و بازیکنان تیم فوتبال ۹۰ ارومیه مشخص شد که ۱۲ نفر از بازیکنان این تیم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، بر اساس آمار رسمی، تا کنون نزدیک به دو میلیون و ۸۸۰ هزار نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

به گفته وزارت بهداشت بیش از دو میلیون نفر دوز اول و بیش از ۴۰۰ هزار نفر هم هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

روند کُند واردات، تولید و واکسینه کردن شهروندان ایران با انتقاد شدید مردم روبرو شده است.

آتش سوزی و انفجار کارگاه شارژ سلیندرهای گاز مایع در قم

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم از آتش سوزی در یک کارگاه شارژ و توزیع سیلندر گاز مایع خبر داد.


 حمید کریمی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم، اظهار داشت: صبح سه شنبه در ساعت ۷ و ۱۶ دقیقه، متأسفانه حادثه آتش سوزی و انفجار کارگاه شارژ و توزیع سیلندر گاز مایع رخ داد.


وی افزود: این حادثه در انتهای بلوار یادگار امام رخ داد و خوشبختانه مصدوم و تلفاتی در پی نداشت.


سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم، با اشاره به اینکه ۵۰ آتش نشان در محل این حادثه جهت امداد رسانی حضور داشتند، افزود: این آتش نشان‌ها در قالب ۸ واحد عملیاتی، ۶ واحد پشتیبانی و یک واحد نجات، در یک عملیات ۴۰ دقیقه‌ ای این حریق را مهار کردند.

آتش سوزی و انفجار کارگاه شارژ سلیندرهای گاز مایع در قم

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه سیلندر های گاز مایع در زمان انفجار حدود ۱۰۰ متر پرتاب می‌ شدند، ادامه داد: گروهی از آتش نشانان مشغول خاموش کردن آتش و گروهی دیگر از پرتاب و انفجار بیشتر این کپسول‌ ها جلوگیری می‌ کردند.

تجمع‌های سراسری فرهنگیان و بازنشستگان؛ سفره‌ای برایمان نمانده

موج جدید اعتراضات سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی، معلمان، فرهنگیان و کارکنان خدماتی آموزش و پرورش روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت در تهران و شهرستان‌های ایران برگزار شد.


بازنشستگان تامین اجتماعی با ادامه تجمع اعتراضی سراسری در تهران نسبت به سطح پایین مستمری و مشکلات معیشتی خود اعتراض کردند. 


تصاویری از این تجمع‌ها در خرم‌آباد،‌ کرج و مشهد هم منتشر شده است.


بازنشستگان تامین اجتماعی طی ماه‌های گذشته بارها سطح پایین مستمری و مشکلات صنفی خود را طی تجمعات هماهنگ مورد اعتراض قرار دادند.همزمان نیز تجمع‌های صنفی و کارگری دیگری در شهرهای کشور برگزار شد. 


در اصفهان کارکنان بخش خدماتی آموزش و پرورش با تجمع مقابل ساختمان این نهاد نسبت به سطح پایین دستمزد خود گلایه کردند. معترضان در سخنان خود در حین تجمع گفتند: «سفره‌ای برای سرایداران و خدمتگزاران باقی نمانده است.»

همزمان در سوی دیگر اصفهان نیز بازنشستگان فولاد و معدن برای پیگیری حقوق قانونی خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.


در تهران معلمان جوان با مطالبات مشابه در زمینه حقوق پایین خود مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. 


آن‌ها اعلام کردند با وجود داشتن مدارک تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد از رتبه‌های بالای شغلی محروم هستند و حقوق آن‌ها طی سال‌های طولانی پایین باقی مانده است.


ده‌ها نفر از معلمان نهضت سوادآموزی هم که از وضعیت استخدامی خود گلایه دارند، با تجمع مقابل مجلس شعار «نصر من‌الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب» سر دادند.