مرکز لرزهنگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران روز شنبه ۲۹ آبان از وقوع زلزلهای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری دریای خزر خبر داد.
براساس این گزارش، پارسآباد از توابع استان اردبیل با ۲۵۵ کیلومتر فاصله با کانون زلزله، نزدیکترین شهر ایران به کانون زمینلرزه اعلام شده است.
این زمینلرزه همچنین در ۳۸۸ کیلومتری (شهر) اردبیل و ۴۷۷ کیلومتری تبریز به عنوان نزدیکترین مراکز استانها احساس شده است.
کانون زلزله امروز خاک جمهوری آذربایجان در ۷۰ کیلومتری «سومقاییت»، شهری صنعتی در منطقه شرق جمهوری آذربایجان و در کنار دریای خزر بوده است.
خبرگزاری تلویزیون حکومتی ایران به نقل ابراهیم امامی، فرماندار پارس آباد، اعلام کرد که هنوز هیچ گزارشی از میزان خسارت این زلزله برای ستاد بحران شهرستان پارسآباد ارسال نشده است.
پارسآباد در شمالیترین نقطه ایران و در همسایگی جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از مناطق زلزلهخیز جهان واقع شده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان روز چهارشنبه ۲۶ آبان از توقف صادرات خودرو به آذربایجان «بهدلایل سیاسی» خبر داد و اعلام کرد پروژه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه خودرو نیز متوقف شده است.
حسین پیرمؤذن، رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان، به خبرگزاری ایلنا گفت بهرغم وجود تفاهمنامه خودرویی مربوط به چهار سال پیش و افتتاح یک شعبه در آذربایجان، «به دلیل مسائل سیاسی دیگر هیچ صادراتی در حوزه خودرو به آذربایجان نداریم و پروژه مشترک هم متوقف شده است».
بهگفته این مقام مسئول، در حال حاضر «نهتنها در مورد خودرو که در مابقی صنایع هم که صنعتگران ما در آذربایجان کار را شروع کرده و کلنگزنی کرده بودند، متأسفانه الان تعطیل شدهاند».
این در حالی است که در بازار جمهوری آذربایجان محصولات ایرانخودرو پرمشتری بود و خودرو دنا با نام خزر در این کشور مونتاژ میشد.
بر اساس گزارشهای دیگر، جمهوری آذربایجان تنها کشوری نیست که ایران در بازار خودرو آنها به دلایل فنی یا سیاسی و یا تحریمهای بانکی آمریکا علیه ایران با مشکل مواجه شده است.
پیش از این گزارش شده بود که صادرات خودروهای ایرانی به عراق منتفی شده و مهمترین دلیلی که سبب شد عراق خودروهای ایرانی را نپذیرد این بود که خودروسازان ایران استانداردهای بینالمللی را رعایت نمیکنند.
با این حال برخی فعالان بازار «تحریمها و سنگاندازیهای آمریکاییها» را دلیل دیگر این وضعیت اعلام کردهاند ضمن آنکه در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.
بازار خودرو سوریه نیز از دیگر بازارهای صادراتی بزرگ ایران بود که به دلیل جنگ داخلی این کشور عملاً از دست خودروسازان ایرانی خارج شد و دو روز پیش نیز سایت اتاق بازرگانی تهران از «لغو مجوز واردات خودرو از ایران به سوریه توسط دولت سوریه» خبر داد.