آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

گرامیداشت جان‌باختگان آبان ۹۸ در بروکسل؛ نماینده پارلمان اروپا خواستار فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی شد

نماینده پارلمان اروپا از سوئد در مراسم گرامیداشت جان‌باختگان آبان ۹۸ که روز جمعه، ۲۸ آبان در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد، خواستار فشار بیشتر اتحادیه اروپا بر جمهوری اسلامی ایران شد.

در این مراسم که شماری از شهروندان شهرهای مختلف اروپا و برخی چهره‌های سیاسی و خارجی حضور داشتند، چارلی ویمر، نماینده پارلمان اروپا از سوئد با انتقاد از «سیاست انفعالی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی» گفت: «پارلمان اروپا می‌تواند برای زیر فشار گذاشتن جمهوری اسلامی هرچه بیشتر با آمریکا همکاری کند، چرا که این فشارها در گذشته حکومت ایران را به زانو درآورده است».

دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک نیز ضمن حمایت از مبارزات مردمی ایران خواستار حمایت اروپا و کشورهای غربی شد و گفت: «در نهایت این مسیری است که اروپا هم طی خواهد کرد».

سعید بشیرتاش، فعال سیاسی نیز در سخنانی از مقامات اتحادیه اروپا خواست که در مذاکرات خود با جمهوری اسلامی حقوق بشر را فراموش نکنند.

تصویری که از گردهمایی شهروندان و چهره‌های سیاسی برای بزرگداشت جان‌باختگان آبان ۹۸ در بروکسل

آقای بشیرتاش با تاکید بر این که مردم ایران، جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند گفت که «به سود مردم ایران، منطقه و جهان است که در ایران یک نظام مردم‌سالاری ایجاد شود که با جهان در دوستی است و به بی‌ثباتی در منطقه دامن نمی‌زند».

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی و در راس آن علی خامنه‌ای را نشانه گرفت. این اعتراضات اما به شدت سرکوب شد.

مقام‌های ایران می‌گویند در این اعتراضات ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر کشته شدند، ولی سازمان عفو بین‌الملل تاکنون اسامی ۳۲۴ نفر از معترضان را تایید کرده و خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشته است که حداقل ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.

تجمع خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی مقابل دادگاه؛ اسماعیلیون: دادگاه نمایشی‌ شرم‌آور است

هم‌زمان با اعلام برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰ متهم پرونده شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، شماری از خانواده‌های قربانیان این پرواز، روز یکشنبه ۳۰ آبان در مقابل دادگاه نظامی تهران تجمع کردند.

در تصاویری که از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، خانواده‌ها عکس‌هایی از قربانیان پرواز ۷۵۲ و پلاکاردهایی در اعتراض به نحوه برگزاری این دادگاه به‌همراه داشتند.

در این تجمع که با حضور گسترده نیروهای امنیتی همراه شده، شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» به گوش می‌رسد. بنا بر اعلام انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، فقط پدر و مادران قربانیان این پرواز اجازه حضور در دادگاه دارند و تلفن‌های همراه نیز پیش از ورود از آن‌ها گرفته شده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از دادگاه امروز نوشته است که برخی از خانواده‌های حاضر در جلسه دادگاه گفته‌اند که «نظر کارشناسی به شکات و وکلای آن‌ها ابلاغ نشده» و پرونده دارای نقص است و قاضی ضمن پذیرش این موضوع، گفته است «بخشی از پرونده را برای رفع نقص به دادسرا ارجاع داده است».

تصویری از تجمع خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی که با شلیک موشک‌های سپاه سرنگون شد
بر اساس این گزارش، در این جلسه نماینده دادستان نظامی تهران گفته است که «۱۰۳ نفر از اولیای دم ضمن مراجعه به دادسرا یا مراجعه وکلایشان شکایت خود را تنظیم» کرده‌اند.

در واکنشی دیگر به برگزاری دادگاه، حامد اسماعیلیون٬ سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، گفته است دادگاه نظامی ۱۰ متهم پرونده سرنگونی پرواز مسافربری اوکراینی روز یکشنبه ۳۰ آبان در تهران برگزار می‌شود.

حامد اسماعیلیون که همسر و دخترش را در این پرواز از دست داده، در توئیتی نوشته است: «دادگاه نظامی پرواز پی‌اس ۷۵۲ تا ساعاتی دیگر در تهران آغاز می‌شود. نمایشی شرم‌آور با ده افسر رده پایین به عنوان متهم. نیمکت متهمین منتظر عوامل اصلی خواهد ماند. علی خامنه‌ای، فرماندهان سپاه و اعضای شورای عالی امنیت ملی. دور نخواهد بود.»

زلزله‌ای پنج ریشتری دریای خزر را لرزاند

مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران روز شنبه ۲۹ آبان از وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری دریای خزر خبر داد.


براساس این گزارش، پارس‌آباد از توابع استان اردبیل با ۲۵۵ کیلومتر فاصله با کانون زلزله، نزدیک‌ترین شهر ایران به کانون زمین‌لرزه اعلام شده است.


این زمین‌لرزه همچنین در ۳۸۸ کیلومتری (شهر) اردبیل و ۴۷۷ کیلومتری تبریز به عنوان نزدیک‌ترین مراکز استان‌ها احساس شده است.

دریای خزر

کانون زلزله امروز خاک جمهوری آذربایجان در ۷۰ کیلومتری «سومقاییت»، شهری صنعتی در منطقه شرق جمهوری آذربایجان و در کنار دریای خزر بوده است.


خبرگزاری تلویزیون حکومتی ایران به نقل ابراهیم امامی، فرماندار پارس آباد، اعلام کرد که هنوز هیچ گزارشی از میزان خسارت این زلزله برای ستاد بحران شهرستان پارس‌آباد ارسال نشده است.


پارس‌آباد در شمالی‌ترین نقطه ایران و در همسایگی جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان واقع شده است.

هشدار وزیر نفت به «بدمصرف‌ها» در پی افزایش چشمگیر مصرف گاز در ایران

همزمان با انتشار آماری از افزایش چشمگیر در مصرف گاز در ایران در آستانه فصل سرما، وزیر نفت بار دیگر درباره مصرف این نوع انرژی به‌ویژه به «بدمصرف‌ها» هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز جمعه، ۲۸ آبان، گفت که «مشترکان بهینه مصرف تشویق و مشترکان بدمصرف با مصوبه دولت به طور قطع جریمه خواهند شد.»

در همین حال به گفته معاون وزیر نفت مصرف گاز در روز سه‌شنبه، ۲۵ آبان، همزمان با کاهش دما در کشور به ۵۰۸ میلیون متر مکعب رسیده و پیش‌بینی می‌شود که مصرف این انرژی در بخش خانگی به ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز هم برسد.

به‌گفته مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز، میانگین مصرف گاز در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به‌طور میانگین روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته که «بخشی از آن به دلیل سرمای زودرس است» که از اوایل آبان‌ آغاز شده است.

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که مقامات شرکت گاز بدون اشاره به جزئیات بارها گفته‌اند که ۲۵ درصد مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز حدود ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند و درباره جریمه شدن آن‌ها هشدار داده‌اند.

وزیر نفت ایران پیشتر در ۲۱ آبان نیز گفته بود که «افزایش ۱۲ درصدی مصرف گاز» در سال جاری در حالی اتفاق افتاده که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش تولید گاز در کشور طی سه سال گذشته، میزان تولید افزایش نیافته است.
آقای اوجی ۱۱ آبان نیز گفته بود که برای پاسخ‌گویی به نیازهای کشور باید ۱۶۰ میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود و در غیر این صورت ایران در آینده به واردکننده این محصولات تبدیل خواهد شد.

دولت ایران طی سال‌های گذشته گزارشی از وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع نفت‌ و گاز ارائه نکرده است، اما مرکز پژوهش‌های مجلس مرداد امسال گزارشی منتشر کرده بود که نشان می‌داد سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف و توسعه میادین نفت‌ و گاز کشور از حدود ۲۳ میلیارد دلار در سال ۹۱ به حدود سه میلیارد دلار در سال‌های ۹۷ و ۹۸ سقوط کرده است.

این کاهش قابل توجه سرمایه‌گذاری طی یک دهه گذشته و عدم مشارکت شرکت‌های خارجی در توسعه میادین سبب شده است که، به گفته وزیر نفت، ایران زمستان امسال نیز با ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز در روز مواجه شود و در پی آن همچون سال‌های گذشته نیروگاه‌ها و صنایع مجبور به استفاده از سوخت آلاینده مازوت به جای گاز شوند.

پس از سوریه و عراق، صادرات خودرو از ایران به جمهوری آذربایجان هم متوقف شد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان روز چهارشنبه ۲۶ آبان از توقف صادرات خودرو به آذربایجان «به‌دلایل سیاسی» خبر داد و اعلام کرد پروژه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه خودرو نیز متوقف شده است.


حسین پیرمؤذن، رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان، به خبرگزاری ایلنا گفت به‌رغم وجود تفاهمنامه خودرویی مربوط به چهار سال پیش و افتتاح یک شعبه در آذربایجان، «به دلیل مسائل سیاسی دیگر هیچ صادراتی در حوزه خودرو به آذربایجان نداریم و پروژه مشترک هم متوقف شده است».


به‌گفته این مقام مسئول، در حال حاضر «نه‌تنها در مورد خودرو که در مابقی صنایع هم که صنعتگران ما در آذربایجان کار را شروع کرده و کلنگ‌زنی کرده بودند، متأسفانه الان تعطیل شده‌اند».


این در حالی است که در بازار جمهوری آذربایجان محصولات ایران‌خودرو پرمشتری بود و خودرو دنا با نام خزر در این کشور مونتاژ می‌شد.


بر اساس گزارش‌های دیگر، جمهوری آذربایجان تنها کشوری نیست که ایران در بازار خودرو آن‌ها به دلایل فنی یا سیاسی و یا تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران با مشکل مواجه شده است.


خودرو دنا با نام خزر از خودروهای پرمشتری در بازار کشور آذربایجان است


پیش از این گزارش شده بود که صادرات خودروهای ایرانی به عراق منتفی شده و مهم‌ترین دلیلی که سبب شد عراق خودروهای ایرانی را نپذیرد این بود که خودروسازان ایران استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند.


با این حال برخی فعالان بازار «تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکایی‌ها» را دلیل دیگر این وضعیت اعلام کرده‌اند ضمن آن‌که در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.


بازار خودرو سوریه نیز از دیگر بازارهای صادراتی بزرگ ایران بود که به دلیل جنگ داخلی این کشور عملاً از دست خودروسازان ایرانی خارج شد و دو روز پیش نیز سایت اتاق بازرگانی تهران از «لغو مجوز واردات خودرو از ایران به سوریه توسط دولت سوریه» خبر داد.