آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

عضو شورای شهر تهران: مهاجرت پرستاران ده‌ها برابر شده است

سخنگوی شورای شهر تهران گفته است بر اساس برخی آمارها، مهاجرت پرستاران از ایران «چند ده برابر شده است».

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اعطا روز یکشنبه،‌ ۳۰ آذر یکی از دلایل افزایش درخواست مهاجرت پرستاران را بحث‌های مالی و عدم پرداخت به موقع حق و حقوق و معوقات آنان عنوان کرد.

او با اشاره به جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با سازمان نظام پرستاری تهران،‌ گفته است که قبلا به صورت رسمی اعلام شده بود مهاجرت پرستاران، سه برابر شده است ولی در جلسه مذکور، «عنوان شد که این آمار چند ده برابر شده است».


هفتم آذرماه امسال نیز اعضای شورای عالی و روسای هیئت مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نسبت به گسترش اعتراضات و نارضایتی‌ها در بین پرستاران بنا به دلایلی چون «کاهش در پرداخت‌ها، عدم تحقق کامل فوق‌العاده ویژه و نبود ایمنی شغلی» هشدار داده بودند.

همزمان با انتشار خبر افزایش گسترده مهاجرت پرستاران به دلیل مشکلات ناشی از عدم پرداخت حقوق و مزایا، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی امروز در دیدار با پرستاران خواستار استخدام ۳۰ هزار نفر از پرستاران شد.

ایران گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را رد کرد

مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل شنبه ۲۹ آذرماه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، موضع تهران در قبال گزارش تازه دبیرکل سازمان درباره قطعنامه ۲۲۳۱ را بیان کرده است.


خبرگزاری‌های بین‌المللی ۱۸ آذر ماه به نسخه‌ای از گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ دست یافتند که در آن از ایران خواسته بود به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد.


شورای امنیت سازمان ملل قرار است در روز سه شنبه ۲۲ دسامبر برای بررسی گزارش آنتونیو گوترش نشستی برگزار کند. دبیرکل سازمان ملل براساس قطعنامه ۲۲۳۱ ، موظف شده که هر شش ماه، گزارشی از چگونگی اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه کند.


مجید تخت‌روانچی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش و جری ماتجیلا نماینده آفریقای جنوبی و رئیس دوره ای شورای امنیت با با اشاره به این که آمریکا « ناقض فاحش توافقنامه هسته‌ای است»، گفته است: «کاهش تعهدات هسته‌ای ایران» «نتیجه قهری نقض توافق توسط دیگر طرف‌ها و مطابق با حقوق ایران در برجام» است.


ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد. چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ برجام را تایید کرد.


شورای امنیت سازمان ملل قرار است در روز سه شنبه برای بررسی گزارش آنتونیو گوترش نشستی برگزار کند.


اما دولت دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برگرداند.


یک‌سال پس از خروج آمریکا از برجام، ایران اعلام کرد که پنج گام برای عدول از تعهدات هسته‌ای خود برداشته است تا به عدم جدیت اروپا در مراقبت از برجام و عدم کارایی ساز و کار مالی تجارت با ایران، موسوم به «اینس‌تکس»، اعتراض کند.


مجید تخت‌روانچی در ادامه با اشاره «به وعده کشورهای اروپایی برای تضمین تداوم روابط اقتصادی پیش‌بینی شده در برجام با ایران و ایجاد سامانه اینس‌تکس»، گفته است، این سامانه پس از ۲ سال باید کارایی خود را به اثبات برساند.

عموی بویا بختیاری به 5 سال زندان محکوم شد

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری؛ از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ می‌گوید که برادرش، مهرداد بختیاری به پنج سال حبس تعلیقی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.


او روز شنبه ۲۹ آذر ماه در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت که مهرداد بختیاری، پس از دریافت این حکم محکومیت، روز ۲۷ آذر آزاد شده است.


آقای بختیاری درباره اتهامات مطرح شده علیه برادرش توضیحات بیشتری نداده است.


منوچهر بختیاری (سمت راست) در کنار مادر و برادرش، مهرداد بختیاری


مهرداد بختیاری آبان ماه امسال توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد و ۴۷ روز در بازداشت به سر برد.


منوچهر بختیاری نیز روز ۲۳ تیرماه سال جاری هنگام بازگشت از جزیره کیش به تهران، توسط ماموران امنیتی در فرودگاه بازداشت و ۱۵ آذر با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.


پویا بختیاری یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان سال گذشته بود که در ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در مهرشهر کرج به ضرب گلوله کشته شد.

خطر اعدام قریب الوقوع دستکم ۵ زندانی در زندان زاهدان

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، از احتمال اعدام پنج زندانی در زندان زاهدان در روز شنبه خبر داد و خواستار دادن فرصت برای بررسی درخواست اعاده دادرسی آنان شد.


 این افراد به «بغی (شورش مسلحانه علیه حکومت» و عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، متهم هستند.


او در حساب توییترش نوشت که خبری مبنی بر اجرای پنج حکم اعدام در روز شنبه در زندان زاهدان، به خانواده یکی از موکلینش داده شده است.


او از مسئولین ارشد قضایی کشور خواست که اجرای این حکم ها متوقف شده و به این افراد فرصت اعاده دادرسی داده شود. 


نیلی در مصاحبه با سایت امتداد نیز گفت که تلفن زندان زاهدان به دلیل مشکل مخابراتی قطع است و به دلیل تعطیل بودن ادارات نتوانسته با مقام‌های رسمی در این‌باره تماس بگیرد.


به گفته نیلی، در زندان زاهدان حداقل ۱۰ نفر به اتهام «بغی (شورش مسلحانه علیه حکومت» و عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، به «اعدام» محکوم شده‌اند.



او اعلام کرد که چهار نفر از این ۱۰ نفر موکلان او هستند و در حال تدوین لایحه اعاده دادرسی برای آنان است. 


به گفته این وکیل، در پرونده این افراد نقایصی وجود دارد که در صورت بررسی می تواند باعث نقض حکم آنان شود.


امین بلوچ زئی و عبدالرحیم کوهی، دو روحانی اهل سنت در زندان زاهدان، به اعدام محکوم شده‌اند.عبدالحمید میربلوچ زهی، جاوید دهقان، خلد حسن دهواری و  الیاس قلندرزهی دیگر زندانیانی هستند که به اعدام محکوم شده اند.


این شش زندانی وکیل دارند و نام چهار زندانی دیگر مشخص نشده است.بر اساس گزارش ها جاوید دهقان و یک زندانی دیگر به قرنطینه زندان منتقل شده اند و انتقال آنان نگرانی درباره احتمال اجرای حکم اعدام را افزایش داده است. 

قطعنامه محکومیت حکومت ایران به علت نقض فاحش حقوق بشر

مجمع عمومی سازمان ملل چهارشنبه ۲۶ آذرماه قطعنامه «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران را تصویب کرد....


چهارشنبه  ، سازمان ملل قطعنامه ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرد و اعدام رژیم ایران را بر اساس اعترافات اجباری که به زور گرفته شده است ، محکوم کرد.


این قطعنامه پیشنهادی کانادا با ۸۲ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف و ۶۴ رای ممتنع به تصویب رسید.


گزارش‌ها حاکی است که این قطعنامه با تغییراتی نسبت به قطعنامه مصوب در کمیته سوم ارائه شد.


شصت و هفتمین قطعنامه در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران پیش از این در ۲۹ آبان ماه سال جاری در کمیته سوم سازمان ملل با ۷۹ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۶۴ رأی ممتنع به‌ تصویب رسیده بود.


علاوه بر این ، سازمان ملل متحد از ایران خواست تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و عادلانه را در سال آینده تضمین کند و از این کشور خواست تا شرایط بد زندان ها را مرتفع سازد تا از خطر شیوع ویروس کرونا در میان زندانیان جلوگیری کند.


سازمان ملل متحد همچنین با محکومیت اجرای اعدامها بدون اطلاع قبلی به خانواده یا وکیل زندانی ، از تهران خواست که استفاده گسترده و منظم از دستگیری و بازداشت خودسرانه را متوقف کند.


سازمان ملل با ابراز نگرانی از اینکه رژیم ایران به مجازات اعدام برای کودکان ادامه می دهد ، ادامه اعدام ایران را بر اساس اعترافات اجباری محکوم کرد.

«فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهایی»‌، «نقض حقوق زندانیان سیاسی از جمله عدم دسترسی آنها به وکیل»و «اخذ اعترافات اجباری» در نظام جمهوری اسلامی از جمله موارد دیگری است که در این قطعنامه نسبت به آنها ابراز نگرانی شده است.

روز دوشنبه ، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، میشل بشلت ، شوکه خود از اعدام ایران در آخر هفته گذشته ، روح الله زم ، روزنامه نگار مخالف ، ابراز کرد و از تهران خواست تا "نگران کننده و فزاینده" خود را به مجازات اعدام متوقف کند.

نماینده جمهوری اسلامی در ادامه گفته است، کشورهایی این قطعنامه را مطرح کردند که خود حامی « نژادپرستی ، استعمار و مداخله گرایی» هستند.

نماینده چین نیز از این قطعنامه و استاندارد «دوگانه» در خصوص حقوق بشر انتقاد کرد و به آن رای منفی داد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در ۲۳ مهرماه سال جاری، در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانسته بود.