آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

قطعنامه محکومیت حکومت ایران به علت نقض فاحش حقوق بشر

مجمع عمومی سازمان ملل چهارشنبه ۲۶ آذرماه قطعنامه «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران را تصویب کرد....


چهارشنبه  ، سازمان ملل قطعنامه ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرد و اعدام رژیم ایران را بر اساس اعترافات اجباری که به زور گرفته شده است ، محکوم کرد.


این قطعنامه پیشنهادی کانادا با ۸۲ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف و ۶۴ رای ممتنع به تصویب رسید.


گزارش‌ها حاکی است که این قطعنامه با تغییراتی نسبت به قطعنامه مصوب در کمیته سوم ارائه شد.


شصت و هفتمین قطعنامه در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران پیش از این در ۲۹ آبان ماه سال جاری در کمیته سوم سازمان ملل با ۷۹ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۶۴ رأی ممتنع به‌ تصویب رسیده بود.


علاوه بر این ، سازمان ملل متحد از ایران خواست تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و عادلانه را در سال آینده تضمین کند و از این کشور خواست تا شرایط بد زندان ها را مرتفع سازد تا از خطر شیوع ویروس کرونا در میان زندانیان جلوگیری کند.


سازمان ملل متحد همچنین با محکومیت اجرای اعدامها بدون اطلاع قبلی به خانواده یا وکیل زندانی ، از تهران خواست که استفاده گسترده و منظم از دستگیری و بازداشت خودسرانه را متوقف کند.


سازمان ملل با ابراز نگرانی از اینکه رژیم ایران به مجازات اعدام برای کودکان ادامه می دهد ، ادامه اعدام ایران را بر اساس اعترافات اجباری محکوم کرد.

«فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهایی»‌، «نقض حقوق زندانیان سیاسی از جمله عدم دسترسی آنها به وکیل»و «اخذ اعترافات اجباری» در نظام جمهوری اسلامی از جمله موارد دیگری است که در این قطعنامه نسبت به آنها ابراز نگرانی شده است.

روز دوشنبه ، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، میشل بشلت ، شوکه خود از اعدام ایران در آخر هفته گذشته ، روح الله زم ، روزنامه نگار مخالف ، ابراز کرد و از تهران خواست تا "نگران کننده و فزاینده" خود را به مجازات اعدام متوقف کند.

نماینده جمهوری اسلامی در ادامه گفته است، کشورهایی این قطعنامه را مطرح کردند که خود حامی « نژادپرستی ، استعمار و مداخله گرایی» هستند.

نماینده چین نیز از این قطعنامه و استاندارد «دوگانه» در خصوص حقوق بشر انتقاد کرد و به آن رای منفی داد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در ۲۳ مهرماه سال جاری، در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانسته بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد