آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

حکم دیوان دادگستری اروپا به نفع شرکت‌های اروپایی برای پایان قرارداد با ایران به دلیل تحریم

دیوان دادگستری اروپا اعلام کرد شرکت‌های اروپایی که با شرکت‌های ایرانی قرارداد دارند می‌توانند در صورتی که ادامه قرارداد به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث «ضرر اقتصادی نامتناسب» برایشان شود، آنها را پایان دهند.

دیوان دادگستری اروپا از قانون موسوم به «قانون مسدودکننده اتحادیه اروپا» حمایت کرد که بر اساس آن، اعمال تحریم‌های فراسرزمینی در قلمرو اتحادیه اروپا ممنوع است مگر این که کمیسیون اروپا این تحریم‌ها را تایید کند.

اما با این حال، در حکم روز سه‌شنبه خود نوشت که این قانون «نمی‌تواند آزادی انجام یک تجارت را نقض کند و منجر به زیان اقتصادی نامتناسب شود.»

حکم دیوان دادگستری اروپا مستقر در لوکزامبورگ، در پی شکایت شعبه بانک ملی ایران در آلمان علیه شرکت دویچه تلکام صادر شد.
شکایت بانک ملی ایران شعبه آلمان علیه دویچه تلکام پس از خروج این شرکت از ایران و فسخ قراردادش صورت گرفت.

به گزارش رویترز، اکنون باید دادگاه عالی منطقه‌ای در هامبورگ تصمیم بگیرد که آیا حفظ قرارداد با بانک ملی ایران که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، می‌تواند این شرکت را در معرض چنین زیان اقتصادی نامتناسب قرار دهد یا نه.

هنوز زمان اعلام حکم دادگاه هامبورگ در این زمینه مشخص نیست.

در مرداد ۱۳۹۷، در ادامه خروج برخی شرکت‌های اروپایی از ایران، شرکت‌های آلمانی دویچه باهن و دویچه تلکام نیز اعلام کردند که به تدریج به اجرای پروژه‌های خود در ایران خاتمه می‌دهند.

پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بسیاری از شرکت‌های خارجی که پس از امضای برجام، با ایران وارد همکاری شده بودند، در طرح‌های خود تجدیدنظر کرده و فعالیت خود در ایران را قطع کردند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی: کویت به تجار ایرانی ویزا نمی‌دهد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت می‌گوید مدتی است که کویتی‌ها به تجار ما ویزا نمی‌دهند و امکان برای تجار جدید برای کار کردن در این کشور فراهم نیست.

هانی فیصلی روز دوشنبه ۲۹ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت اگر کسی هم با کویت کار می‌کند کسانی هستند که از قبل آن‌جا بوده‌اند.

او در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و کویت تصریح کرد تجارت ما با کویت نسبت به سابق بسیار کم شده است.

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که صادرات هشت ماهه ایران به کویت در سال جاری خورشیدی ۹۱ میلیون دلار بوده است. این رقم در کل سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا ۱۹۰ میلیون دلار بود.
آقای فیصلی گفته است شرایط کویت نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار متفاوت است؛ در دیگر کشورها از جمله امارات، قطر یا عمان به راحتی می‌توان برای سیاحت، گردش یا تجارت ویزا گرفت. اما در مورد کویت گرفتن ویزا کمی سخت است: ما در این رابطه با وزارت امور خارجه و همچنین سفارتخانه مکاتبات زیادی انجام دادیم اما هنوز گشایشی صورت نگرفته است.

کویت در جایگاه ۲۶ در میان ۱۴۳ مقصد صادراتی ایران قرار دارد.

آمارهای سازمان ملل نیز نشان می‌دهد که در سال ۹۸ و حتی قبل از شیوع کرونا، سهم ایران در واردات ۳۳ میلیارد دلاری کویت حدود نیم درصد بوده و حتی ارزش صادرات بحرین به کویت دو برابر ایران بوده است.

همان سال، بزرگترین شرکای تجاری کویت به ترتیب چین، امارات، آمریکا، آلمان، عربستان، ژاپن، هند، کره جنوبی، ایتالیا، ترکیه و قطر بودند.

وزارت بهداشت خواهان محدودیت اطلاع‌رسانی درباره شیوع سویه اومیکرون در ایران شد

به دنبال تایید اولین مورد ابتلا به سویه اومیکرون کرونا در ایران، سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت که بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی و ستاد ملی مقابله با کرونا، هرگونه اطلاع‌رسانی در مورد کرونا و سویه اومیکرون فقط باید از مسیر وزارت بهداشت انجام شود.

اعلام محدودیت در اطلاع‌رسانی درباره کرونا در حالی صورت گرفت که روز یکشنبه محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه اومیکرون کرونا در کشور خبر داد.

پیش از این نیز برخی کارشناسان بهداشت و مقام‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی گفته بودند در حالی که کشورهای همسایه ایران مشاهده سویه اومیکرون ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند احتمالا این سویه به ایران نیز رسیده اما به طور رسمی اعلام نشده است.
با وجود اینکه پس از سخنان محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره شناسایی سویه اومیکرون در ایران، دیگر مقام‌های وزارت بهداشت نیز آن را تایید کردند اما یک‌شنبه شنبه محمد هاشمی، سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و ستاد ملی مقابله با کرونا برای محدود شدن اطلاع‌رسانی درباره کرونا و سویه اومیکرون خبر داد.

سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به جزییات و زمان این مصوبات اشاره نکرد اما گفت که بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی و ستاد ملی مقابله با کرونا، هرگونه اطلاع رسانی در مورد کرونا باید از مسیر وزارت بهداشت باشد.

این مقام وزارت بهداشت افزود که اظهارنظر اشخاص غیر از مسئولان معرفی شده از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه به ویژه در مورد سویه‌های جدید کرونا از جمله اومیکرون، مورد تایید نیست.

سرپرست اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت خطاب به رسانه‌ها و خبرنگاران گفت که توصیه ما این است که رسانه‌ها، اطلاعات و اخبار مورد تایید در مورد کرونا را از مسیر وزارت بهداشت پیگیری کنند و قبل از تولید و انتشار اخبار، از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه استعلام کنند.

ورود اومیکرون به ایران تایید شد؛ کمیته علمی کرونا خواستار اعمال قرنطینه شد

یک مقام وزارت بهداشت ایران با تایید «مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران»، گفته است ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت «جلسه اضطراری برگزار کرده است».

محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت از ضرورت افزایش استفاده از ماسک و تزریق دوز سوم واکسن به عنوان بحث‌های مطرح در این جلسه نام برده و گفته است پیشنهادات این ستاد به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.

کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت نیز گفته است فرد مبتلا از امارات به ایران وارد شده است. مقام‌های وزارت بهداشت از شناسایی چند مورد مشکوک دیگر هم خبر داده‌اند.

در واکنشی دیگر، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره «شیوع تند» اومیکرون هشدار داده و گفت است اگر قرنطینه اعمال نشود، «طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک» بیماری کرونا در ایران خواهیم بود.

او گفته است باید حداقل برای چهار هفته قرنطینه‌ها «درباره مدارس، دانشگاه ها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و مجامعی که بیش از ۱۰ نفر در آنجا هستند»، اعمال شود و افراد ۱۲ تا ۱۸ نیز واکسن بزنند.

در روزهای گذشته، با گسترش سریع موارد ابتلا به جدیدترین سویه جهش‌یافته ویروس کرونا، اومیکرون، شماری از کشورهای اروپایی محدودیت‌های تازه‌ای را اعمال کرده‌اند.
سازمان بهداشت جهانی هم روز شنبه اعلام کرد که اومیکرون، در ۸۹ کشور گزارش شده است و تعداد مبتلایان در مناطقی که این ویروس در حال گسترش است، طی ۱.۵ تا ۳ روز، دو برابر می‌شود.

در تازه‌ترین مقررات اعمال محدودیت در اروپا، مارک روته، نخست‌وزیر هلند٬ روز شنبه اعلام کرد، در راستای مقابله با گسترش اومیکرون، در سراسر کشور در طول تعطیلات کریسمس و سال نو «قرنطینه سختگیرانه» اعمال می‌شود.

طبق این محدودیت‌ها، تمامی فروشگاه‌ها و خدمات غیر ضروری از جمله مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و میخانه‌ها و دیگر اماکن عمومی از فردا ۲۰ دسامبر تا ۱۴ ژانویه بسته خواهند شد و مدارس دست‌کم تا ۹ ژانویه تعطیل خواهند بود.

دولت بریتانیا نیز روز شنبه از از افزایش چشم‌گیر تعداد مبتلایان به اومیکرون در این کشور خبر داده است و مشاوران دولت می‌گویند٬ ممکن است شمار مبتلایان بسیار بیشتر از این باشد.

دولت بریتانیا با وضع مقررات تازه، دوباره پوشیدن ماسک در داخل فضاهای بسته را الزامی کرد و به مردم دستور داد هنگام رفتن به کلوپ‌های شبانه و رویدادهای بزرگ، می‌بایست مدرک واکسیناسیون یا آزمایش منفی کرونا را نشان دهند.

رشد ۱۲۳ درصدی صادرات ۱۰ ماهه روسیه به ایران

آمارهای ۱۰ ماهه گمرکی روسیه نشان می‌دهد که صادرات این کشور به ایران نسبت به دور مشابه پارسال ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

بر اساس آمارهای گمرکی که روز شنبه ۲۷ آذر در سایت آن منتشر شده است، روسیه طی ۱۰ ماه ابتدایی پارسال ۱.۱۵ میلیارد دلار صادرات به ایران داشت، اما در دور مشابه امسال این رقم به ۲ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار اوج گرفته است.
روسیه تنها شریک تجاری عمده ایران است که در دوران تحریم‌ها، حجم تجارتش با جمهوری اسلامی به شدت افزایش یافته است.

آمارهای گمرک روسیه نشان می‌دهد که واردات روسیه از ایران نیز طی ۱۰ ماه ۲۰۲۱ با رشدی ۲۲ درصدی به ۷۷۹ میلیون دلار رسیده است.

بدین ترتیب صادرات روسیه به ایران تقریبا ۳.۵ برابر وارداتش از جمهوری اسلامی است.

آمارهای گمرکی روسیه نشان می‌دهد کل صادرات کشور طی ۱۰ ماه ابتدایی امسال حدود ۳۸۷ میلیارد دلار و وارداتش ۲۳۷ میلیارد دلار بوده است. از این رو سهم ایران در تجارت خارجی روسیه حدود نیم درصد بوده است.

کل صادرات روسیه در ۱۰ ماه حدود ۴۳ درصد افزایش یافته که علت اصلی آن رشد قیمت نفت و درآمدهای صادرات نفت و گاز این کشور بوده است. واردات آن نیز بیش از ۲۸ درصد نسبت به دور مشابه پارسال رشد داشته است.