آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

موج جدیدی از بازداشت گسترده فعالان مدنی در آبان

حساب توییتر سایت بیدارزنی در توییت‌هایی بازداشت گسترده فعالان مدنی در شهرهای ایران در «پیشا آبان» را نشان‌دهنده «سیاست همیشگی تزریق رعب و وحشت در جامعه و بهره‌مندی از اختناق ناشی از آن خواهد بود.»


در این گزارش آمده است در روز ۲۵ مهر  حنیف شادلو فعال اجتماعی در تهران،  سمیه کارگردانش‌آموخته‌ رشته‌ فلسفه‌ دانشگاه تبریز و ساکن تهران، مهران رئوف فعال کارگری در تهران، بهاره سلیمانی شهروند ساکن کرج، ناهید تقوی شهروند ۶۶ ساله‌ ساکن تهران، بازداشت شده اند.


شبنم آشوری، الوار قلی‌وند، ندا پیرخضریان، لقمان پیرخضریان، آرش جوهری و اندیشه صدری، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی نیز از دو هفته پیش در بازداشت به سر می‌برند. 

https://twitter.com/kampainhr/status/1318543944012234752


 این حساب توییتری با اشاره به این بازداشت‌ها و همچنین صدور حکم‌های زندان برای دیگر فعالان مدنی نوشت که جمهوری اسلامی «زندان و صدور احکام قضایی را به تنها دورنمای موجود، بدل کرده است.


 وضعیتی نام‌آشنا که سرکوب را رمز تداوم قدرت خود می‌داند.»هم‌زمان با بازداشت برخی از فعالان مدنی در روز ۲۵ مهر گزارش‌های دیگری نیز درباره تفتیش خانه برخی از فعالان مدنی و احضار آنان منتشر شده بود. 

از جمله ماموران امنیتی وسایل و کتاب‌های نفیسه ملک جو، بازیگر تئاتر و فعال اجتماعی ضبط کرده و از او خواسته‌اند که خود را به یک نهاد امنیتی معرفی کند.


در همین حال کانال شوراهای صنفی دانشجویان خبر داده بود که نیمه شب ۲۵ مهرماه ماموران امنیتی با حضور در خانه الهام صمیمی، فعال دانشجویی و دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران، کتاب‌ها، لوازم شخصی و وسایل الکترونیکی از جمله موبایل و لپ‌تاپ وی و دیگر افراد ساکن در خانه را ضبط کرده‌اند


.در آبان‌ماه سال گذشته بی‌سابقه‌ترین اعتراضات علیه حکومت جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته رخ داد و به گزارش خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات کشته شدند. 

نسرین ستوده به زندان قرچک منتقل شد

همسر نسرین ستوده، زندانی سیاسی، روز سه‌شنبه در پیامی توییتری خبر داد که او با قول اعزام به بیمارستان به زندان قرچک منتقل شده است.


رضا خندان روز سه‌شنبه، ۲۹ مهرماه، در توییت خود نوشت: «امروز ماموران بند عمومی زندان اوین نسرین را صدا زدند که آماده شود تا او را به بیمارستان اعزام کنند. اما پس از خروج از زندان، او را مستقیما به زندان قرچک منتقل کردند.»


این در حالی است که، به گفته همسر خانم ستوده، طبق نظر متخصصان این زندانی سیاسی باید برای معاینه فوری قلب و عمل آنژیوگرافی به بیمارستان منتقل می‌شد.


نسرین ستوده که با اتهامات سیاسی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است، از ۲۰ مرداد در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زد و پنجم مهرماه به دنبال وخیم شدن حال جسمی‌اش اعتصاب غذای خود را شکست.

تجمع در برابر سفارت ایران در پاریس در سال ۲۰۱۹


در آغاز مهرماه سال جاری ۴۷ کشور حاضر در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن محکومیت اعدام ناگهانی نوید افکاری، خواستار آزادی نسرین ستوده و نرگس محمدی و پایان دادن به نقض مکرر حقوق بشر در ایران شدند.


خانم محمدی شب ۱۷ مهرماه سال جاری از زندان آزاد شد، اما نسرین ستوده هم‌چنان در حبس به سر می‌برد.

مسعود مردانی: تعداد فوتی‌های کرونا ۲/۵ برابر آمار رسمی است

یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران را که وزارت بهداشت ایران هر روز اعلام می‌کند «غیرواقعی» دانست و گفت که آمار واقعی «دو و نیم برابر» آمار رسمی است.


خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه ۲۹ مهر اظهارات مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، را یک روز پس از رکورد آمار قربانیان کرونا در کشور منتشر کرد.


بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز ۲۸ مهر، ۳۳۷ نفر بر اثر کرونا در ایران جان باختند.


آقای مردانی با اشاره به این آمار گفته است: «این آمار هم واقعی نیست و برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند این عدد باید ضرب در ۲.۵ شود تا عدد اصلی به دست آید».


از سوی دیگر علی‌اکبر حقدوست، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه،‌ در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره رسیدن ایران به «قله انتقال ویروس» هشدار داده و گفته است: «احتمالا در هفته‌های آینده، تمامی نقاط شهری و روستایی کشور گرفتار وضعیت خطرناک بیماری خواهند شد.» 


پیش از این نیز شماری از منابع مستقل نسبت به درستی آمارهای روزانه وزارت بهداشت ایران تردیدهای جدی وارد کرده و اعلام کرده بودند که دست‌کم در زمینه مرگ‌ومیر، آمار واقعی چند برابر آمار دولتی است.


خبرگزاری مهر هم در گزارشی با عنوان «کرونا در ایران روی خط مرگ»، نوشته است: شرایط در کشور به گونه‌ای است که «از هر فوتی در ۷ دقیقه و ۶ دقیقه به یک فوتی در ۴ دقیقه رسیده‌ایم».


وزارت بهداشت ایران در هفته‌های اخیر از افزایش شمار مبتلایان و بیمارانی که در شرایط وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه در سراسر کشور بستری هستند خبر می‌دهد.


نامه مادر و پدر نوید افکاری به قاضی زندان: پاسخگوی بیش از ۴۷روز انفرادی و شکنجه وحید و حبیب افکاری باشید

خانواده نوید افکاری: دلایل ماندن در انفرادی و شکنجه فرزندانمان را توضیح دهید


پدر و مادر وحید و حبیب نوید افکاری با انتشار نامه ای خطاب به قاضی ناظر زندان به ممنوعیت ملاقات و نگهداری وحید و حبیب افکاری در سلول‌های انفرادی زندان عادل آباد شیراز، اعتراض کرده خواستار توضیح قوه قضاییه دراین‌باره شدند.


به گزارش امتداد آن‌ها در این نامه از شکنجه و ضرب و شتم فرزندانشان در دوران بازداشت سخن گفته و در بخشی از آن نوشته‌اند:«فرزندان بنده بعد از ضرب و شتم، همچنان در انفرادی نگهداری میشوند. اگر تصمیم گیرنده شما هستید علاوه بر ارجاع فوری آنها به بند عمومی، دلایل تحمیل انفرادی و شرایط شکنجه آنها را توضیح دهید.»


نوید افکاری فرزند جوان خانواده افکاری علیرغم واکنش‌های بسیار شهروندان ایران و جوامع بین‌المللی صبح روز ۲۲ شهریورماه درحالی که بارها گفته بود اعترافاتش تحت شکنجه اخذ شده است اعدام شد. این کشتی‌گیر ایرانی متهم شده بود یک کارمند سازمان آب منطقه‌ای را در جریان اعتراضات مردادماه ۱۳۹۷ به قتل رسانده است.


متن کامل این نامه بخوانید:


آقای هاشمی، قاضی ناظر بر زندان عادل آباد شیراز؛ فرزندانم نوید، وحید و حبیب افکاری در تاریخ ۱۳ و ۱۵ شهریور ۹۹ با ضرب و شتم به انفرادی منتقل شدند. به همین دلیل خواستار رسیدگی به شکایت خود شدند و همچنین خانواده نیز خواستار رسیدگی به ضرب و شتم و شکنجه انها توسط علی خادم الحسینی و گارد زندان شد. پس از آن پزشکی قانونی با مراجعه به زندان، جراحات و صدمات وارده به فرزندانم را ثبت کرد که در مورد نوید ۱۷ مورد و در مورد وحید و حبیب حدود ۱۵ بوده است.


اما با وجود گذشت ۴۷ روز، هنوز هیچ اقدامی انجام نشده و دفتر آقای رضایی دانا، ریاست زندان عادل آباد ادعا میکند شکایات توسط آقای رضایی دانا ثبت شده اما مرجع رسیدگی، تاریخ ثبت شکایت و شماره نامه را به ما نمی‌دهد.


خواهشمند است در صورت ثبت شکایت مدارک آن را تحویل دهید تا پیگیری های لازم صورت گیرد و همچنین دلایل تاخیر در ثبت شکایت را توضیح دهید، و اگر ثبت نشده، دلیل جلوگیری از ثبت شکایت را توضیح دهید.


ضمنا فرزندان بنده بعد از ضرب و شتم، همچنان در انفرادی نگهداری میشوند. اگر تصمیم گیرنده شما هستید علاوه بر ارجاع فوری آنها به بند عمومی، دلایل تحمیل انفرادی و شرایط شکنجه آنها را توضیح دهید و اگر تصمیم گیرنده شما نبوده اید، مقامی که به شما دستور این اقدامات را داده معرفی کنید. / مهر ماه ۹۹″.


نوید و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند. این افراد در جریان بازجویی‌ها برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند.


این شهروندان توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.


#انسولین_نیست؛ هشتگ غم انگیزی که تنها بیماران دیابتی درکش می کنند

تحریم های ظالمانه دولت آمریکا علیه ایران به بالاترین حد خود رسیده و این بار گریبان بیماران را نیز گرفته است؛ بیمارانی که حتی در شدیدترین شرایط جنگی نیز باید تضمین های لازم برای تأمین نیازهایشان باشد، این بار اولین قربانیان این تحریم ها هستند و اینجا کمی تا حدی ناکارآمدی متولیان امر نیز در تشدید مشکلاتشان موثر است. مثل بیماران دیابتی که اخیراً از کمبود انسولین گلایه می کنند و البته فریادرسی ندارند.


به گزارش بازتاب، در ماه های اخیر از جمله اقلام دارویی که کمبودش در بازار به شدت احساس شده و بیماران را نگران کرده است، انسولین به ویژه انسولین قلمی است؛ محصولی که بیماران دیابتی به شدت به آن نیاز دارند و نبود چند روزه اش حتی می تواند به مرگ آنها منجر شود.


هر چند از ماه ها قبل متولیان امر از نبود نگرانی در این حوزه خبر می دادند و مدعی بودند انسولین به اندازه کافی در داروخانه ها وجود دارد و بیماران دیابتی نباید نگران باشند، اما چند روزی است که شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر محلی برای درد و دل بیماران دیابتی و خانواده هایشان در این رابطه شده است.

بیماران و خانواده هایی که حتی اگر داروهای لازمشان به اندازه کافی در بازار باشد نیز به واسطه ابهام های فراوانی که در مورد آینده وجود دارند، همچنان نگران خواهند بود و آرامشی نخواهند داشت.


پیشتر و در این رابطه 5 مرداد 1399 سازمان غذا و دارو اعلام کرد که انسولین تزریقی انسانی به میزان کافی در داروخانه ها وجود دارد و بیماران دیابتی برای تامین این نوع انسولین هیچ مشکلی ندارند، محموله جدیدی نیز از انسولین قلمی خارجی طی روزهای گذشته در داروخانه ها توزیع شده که به صورت مدیریت شده در اختیار بیمارانی که به دنبال این نوع انسولین هستند، قرار می گیرد تا امکان سوءاستفاده و فروش این دارو در بازار آزاد نیز گرفته شود.


محمدرضا شانه ساز – رئیس سازمان غذا و دارو پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: یک نوع انسولین قلمی با همکاری یک شرکت خارجی در داخل تولید شده و یک شرکت داخلی دیگر نیز در شرف تولید این محصول استراتژیک است.


وی افزود: مطمئن هستیم شرکت های بزرگ خارجی برای حفظ سهم بازار خود به تولید و توزیع انسولین قلمی در ایران ادامه می دهند و بازار خود را در کشور به صورت تولید تحت لیسانس یا انتقال دانش فنی حفظ می کنند، چون ایران بازار بزرگی است و تولیدکنندگان خارجی نمی خواهند حتی با وجود فشار آمریکا بازار ایران را از دست بدهند.


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون علاوه بر تولیدکننده بزرگ خارجی انسولین که خط تولید خود را به کشور منتقل کرده و یک شرکت ایرانی که به تولید انسولین قلمی موفق شده است، چند شرکت داخلی دیگر نیز متقاضی تولید انسولین قلمی هستند، مدارکشان را به سازمان غذا و دارو داده اند که مراحل بررسی را طی می کند. اگر این تولیدگنندگان وارد چرخه تولید انسولین قلمی شوند نه تنها دیگر واردکننده این کالا نخواهیم بود بلکه حتی می توانیم صادرکننده هم باشیم.


این سخنان امیدوار کننده که کمتر از 3 ماه پیش از سوی یک مقام مسئول بر زبان رانده شده بود، حالا به شکل دیگر و البته نگران کننده ای از زبان یک مسئول دیگر عنوان می شود.


جایی که در تاریخ 22 مهرماه سال جاری سید حیدر محمدی – مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تولید انسولین قلمی و علت برخی کمبودها در این حوزه به «ایسنا»، گفت: در حال حاضر انسولین رگولار و NPH را داریم و میزان موجودی آن کافی است. منتهی انسولین ها با توجه به بحث تحریم ها و مشکل نقل و انتقال ارز مقداری دچار کمبود شده است. البته از آنجایی که جایگزین آن در بازار وجود دارد، مشکلی پیش نمی آید و مردم می توانند انسولین های رگولار، NPH و ایزوفان را تهیه کنند.