آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

کانادا خواهان تغییر قوانین سوانح هوایی به منظور انجام تحقیق مستقل در پرونده هواپیمای اوکراینی شد

درپی انتقادات گسترده بین‌المللی از گزارش نهایی ایران از پرونده هواپیمای اوکراینی، کتی فاکس، ریس هیات ایمنی ترابری کانادا، اعلام کرد کشورش قصد دارد از نهاد هوانوردی سازمان ملل بخواهد در قوانین تحقیق و تفحص در مورد سوانح هوایی تغییراتی را ایجاد کند.


فاکس روز پنج‌شنبه اعلام کرد کانادا در هفته‌ها و ماه‌های آینده با سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، ایکائو، رایزی خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند در مواردی که ارتش‌ها مسئول سرنگون کردن هواپیماها هستند، تحقیق و تفحص  به صورت مستقل انجام شود. 


 رییس هیات ایمنی ترابری کانادا گفت: اگرچه قوانین موجود در ارتباط با سوانح هوایی تاکنون کارآمد بوده‌اند، پرونده هواپیمای اوکراینی و نحوه گزارش‌دهی جمهوری اسلامی محدودیت‌های این مقررات را نشان می‌دهد. 



طبق قوانین کنونی، با وجودی‌که یک نهاد نظامی ایران مسئول سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی بود، جمهوری اسلامی تحقیق و تفحص از این پرونده را به عهده گرفت.


فاکس گفت: کانادا به دنبال این است که در چنین موارد استثنایی که نهادهای نظامی هواپیماهای مسافربری را سرنگون می‌کنند، تحقیق و تفحص به صورت مستقل و شفاف صورت گیرد.


سازمان هواپیمایی ایران بعد از گذشت بیشتر از یک سال از شلیک دو موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین،‌ گزارش نهایی خود را روز چهارشنبه، ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹، منتشر کرد که‌ این گزارش همچنان مسئولیت شلیک را به اپراتور واحد پدافندی نسبت داده است.


کانادا و اوکراین گزارش جمهوری اسلامی را تلاشی برای پنهان کردن واقعیت خواندند و تاکید کردند این گزارش به سوالات موجود پاسخ نگفته و نتوانسته واقعیت یا مدرک محکمی ارائه دهد. 

عفو بین‌الملل مقامات ایران را به پنهان‌کاری درباره سرنوشت اجساد چهار زندانی عرب متهم کرد

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، نوشت که حدود سه هفته پس از اعدام جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان هنوز مشخص نیست اجساد آن‌ها کجاست.

این نامه می‌گوید که مقامات ایران واقعیات را درباره سرنوشت چهار زندانی یادشده و محل دفن آن‌ها را پنهان می‌کنند و از این رو متهم به عمل مجرمانه ناپدیدسازی قهری هستند.

علی خسرجی، حسین سیلاوی، ناصر خفاجیان و جاسم حیدری روز ۱۰ اسفند در زندان سپیدار اهواز اعدام شدند. اتهام سه نفر اول حمله به یک پاسگاه انتظامی در خارج از شهر اهواز و یک کلانتری در شهر اهواز عنوان شده است. سپاه پاسداران می‌گوید که در جریان حمله به کلانتری دو مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند.

جاسم حیدری نیز بابت اتهام «بغی» به خاطر همکاری با یکی از «گروه‌های مخالف نظام» به اعدام محکوم شد که این حکم در آبان‌ امسال به تایید دیوان عالی کشور رسید.


سازمان عفو بین‌الملل ۲۴ بهمن امسال در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران خواستار توقف اجرای حکم اعدام چهار شهروند عرب جنوب کشور و دادرسی مجدد عادلانه در خصوص آن‌ها شده بود.

این نامه تاکید می‌کرد که مراحل دادرسی در خصوص پرونده این محکومان به پایان نرسیده و صدور حکم اعدام برای این افراد غیرقابل قبول است.

خانواده‌‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: جنایتکاران مسئول تحقیق درباره جنایت خود شده‌اند

 انجمن خانواده‌‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی گزارش نهایی ایران درباره شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به این هواپیما را دارای ادعاهای متناقض عنوان کرده و آن را «تحقیق جنایتکاران درباره جنایت خود» خواندند.


 این انجمن روز پنجشنبه ۲۸ اسفندماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد گزارش نهایی جمهوری اسلامی را «دروغ‌پراکنی» و «ادعاهای ساختگی» می‌داند.


 در این بیانیه آمده: «جنایتکاران خود مسئول تحقیق درباره جنایت خود بوده‌اند که هیچ کمکی به یافتن حقیقت نکرده است.»خانواده قربانیان مجددا تاکید کردند که سرنگونی این پرواز «عمدی» بوده و مسافران آن «قربانی ماجراجویی‌های سپاه پاسداران» شده‌اند.


خانواده‌ها از دولت‌های متضرر و نهادهای بین‌الملی خواستند تناقضات این گزارش را برملا کنند. آنها خواستار انتشار اطلاعاتی از سوی این دولت‌ها شدند که در رسیدن به عدالت موثر باشد. 



این انجمن خواستار وضع تحریم‌های هدفمند علیه سپاه پاسداران و مقام‌های جمهوری اسلامی به عنوان عاملان شلیک به این هواپیما و کشتار سرنشینان آن شد.


 اعضا همچنین بر ارجاع پرونده این حادثه به دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کردند.این بیانیه در انتها تاکید کرد: «جهان نباید از پا بنشیند تا آمرین و عاملین این جنایت مجازات شوند و تا ضوابطی اتخاذ شود که متضمن امنیت پروازهای بین‌المللی بر فراز ایران باشد.» 


سازمان هواپیمایی ایران در گزارش نهایی خود که چهارشنبه و پس از بیش از یک سال منتشر شد، دوباره مقصر شلیک به هواپیما را اپراتور پدافند نظامی معرفی کرد.


 این گزارش اشاره‌ای به مقام‌های دخیل و یا دستگاه‌های نظامی و حکومتی مسئول در شلیک موشک نکرده است. 


پس از انتشار گزارش ایران،‌ کانادا و اوکراین که شهروندانشان در این پرواز حاضر بوده‌اند، آن را تلاش جمهوری اسلامی برای «پنهان کردن» واقعیت خوانده و تاکید کردند گزارش به سوالات موجود پاسخی نداده است. 

ناهید تقوی،شهروند ایرانی- آلمانی، از انفرادی به «بند زنان زندان اوین منتقل شد»

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی، از انتقال مادرش به بخش زنان زندان اوین خبر داد.


خانم کلارن روز چهارشنبه ۲۷ اسفند این خبر را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشته که مادرش سرانجام پس از ۱۵۱ روز بازداشت، روز سه‌شنبه به بند زنان منتقل شد.


او افزوده که مادرش در تماس تلفنی با برادر خود در ایران، گفته است انتقال وی به بند زنان زندان اوین تنها به‌دلیل فشار کارزارهایی است که برای آزادی او به راه افتاده و توجه رسانه‌ها به موضوع بازداشت او بوده است.


بر اساس این گزارش، زنان زندانی در بخش زنان زندان اوین به گرمی از وی استقبال کرده و او را در جریان تلاش‌های بین‌المللی برای آزادی خانم تقوی قرار داده‌اند.


مقامات قضایی ایران هنوز دلیلی برای بازداشت خانم تقوی ارائه نداده‌اند.


مریم کلارن با استقبال از انتقال مادرش به بند زنان، این اتفاق را «نخستین پیروزی» تلاش‌ها برای آزادی این شهروند دوتابعیتی عنوان کرده، اما افزوده است تلاش‌ها تا آزادی فوری و بدون قید و شرط خانم تقوی ادامه خواهد یافت.


خانم تقوی، ۶۶ ساله، از زمان بازداشت در ۲۵ مهر امسال تا روز ۲۶ اسفند، در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در زندان اوین موسوم به بند ۲ الف و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.


مقامات قضایی ایران هنوز دلیلی برای بازداشت خانم تقوی ارائه نداده و فقط به خانواده او گفته‌اند که این شهروند دوتابعیتی در رابطه با «مسائل امنیتی» بازداشت شده است.


به گفته بازپرس پرونده، تا زمانی‌که ناهید تقوی اتهاماتش را قبول نکند به دادگاه معرفی نخواهد شد.

معاون وزیر رفاه: پیش از شیوع کرونا ۱۴۰ هزار کودک از تحصیل محروم بودند

 احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد پیش از شیوع کرونا ١۴٠ هزار کودک از تحصیل محروم بودند که ١٠ هزار نفر از آنان به تحصیل بازگردانده شدند.

او گفت با همکاری بنیاد برکت حمایت‌ از دانش آموزان برای بازگرداندن آنان به تحصیل در شهرستان‌های بهارستان، خرمشهر و بشاگرد اجرا شده است.

میدری ۱۲ مهر ماه گفته بود نمی‌توانیم آدرس حدود ۶۰ هزار کودک را پیدا کنیم تا علت ترک تحصیل آنان را بفهمیم.به گفته میدری، ۳۵ هزار کودک دیگر دارای معلولیت ذهنی هستند و ۱۰ هزار نفر نیز به دلیل فقر ترک تحصیل کرده‌اند.

مقام های دولت پیش از این نیز تعداد دانش آموزان محروم از تحصیل را حدود ۱۴۰ هزار نفر اعلام کرده بودند.


با این حال فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، این آمار را حدود یک میلیون نفر ذکر کرده و گفته بود که همه کودکان بین شش تا ۱۸ سال را باید در این آمار محاسبه کرد. 

به گفته یزدانی، آمار وزارت آموزش و پرورش براساس تعداد دانش‌آموزانی است که مشخصات آن‌ها در سامانه مدارس ثبت شده و در سال جدید ثبت‌نام نکرده‌اند نه افرادی که در سن تحصیل هستند و اصلا در مدارس ثبت نام نکرده‌اند.

میدری آماری درباره کودکان محروم از تحصیل پس از شیوع کرونا ارائه نکرده است.

او پیش از این گفته بود گروه قابل توجهی از کودکان دسترسی به گوشی هوشمند ندارند و مشخص نیست که آیا ترک تحصیل کرده اند یا آموزش نیمه‌حضوری دارند.

در ماه‌های گذشته رسانه های ایران از افزایش ترک تحصیل پس از شیوع کرونا در ایران خبر داده اند.از جمله رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش و پرورش، گفته بود که ۸۹ هزار نفر از دانش آموزان در پایه اول در مدارس ثبت نام نکرده‌اند. 

در همین حال مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران، روز ۱۳ شهریور گفته بود براساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز به سامانه آموزشی شاد و اینترنت دسترسی ندارند.

وزارت آموزش و پرورش پیشتر تعداد کل دانش آموزان ثبت نام شده در ایران را ۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۴۴ نفر اعلام کرده بود.

بر همین اساس و با توجه به اظهارات عضو کمیسیون آموزش مجلس، حدود ۲۴ درصد دانش آموزان کشور دو روز مانده به بازگشایی مدارس به سامانه آموزش مجازی «شاد» دسترسی ندارند.