آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

پیام نوروزی خامنه‌ای: انتظار رفع مشکلات اقتصادی در زمان کوتاه واقع بینانه نیست

رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود ۱۴۰۱ را به عنوان سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کرد و گفت که نمی توان انتظار رفع مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت را داشت.

ابراهیم رئیسی نیز در پیام خود ابراز امیدواری کرد قرن پیش رو «قرن ظهور» و «اعتلای تمدن ایرانی و اسلامی» باشد.

علی خامنه‌ای انتخابات ریاست جمهوری را یکی از «چند اوج» و «شیرینی بزرگ» ایران در سال ۱۴۰۰ و دولت ابراهیم رئیسی را «دولتی مردمی و دارای ریل جداگانه‌ای غیر از دولت» قبل خواند.
این سخنان در حالی بیان شده که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کمترین میزان مشارکت در انتخابات پس از انقلاب در ایران را داشته و همچنین در این دوره آرای باطله جایگاه دوم را داشت.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت: «یک اوج دیگر پیشرفت علم و فنّاوری بود. تولید چند نوع واکسن در کشور که بعضی مورد تأیید جهانی هم قرار گرفت.»

رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی ۹۹ اعلام کرد که ورود «واکسن آمریکایی و انگلیسی» کرونا به ایران ممنوع است و او به فرانسه نیز اعتماد ندارد.

اما در نهایت ستاد اجرایی فرمان امام نتوانست به وعده خود برای تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت تا شهریور ماه عمل کند و دولت مجبور به واردات واکسن خارجی با تاخیر شد.

در همین حال خبرگزاری فارس در گزارشی تاخیر در ورود دستگاه‌ها و نرم افزارها از هند و چین و ابتلای مهندسان چینی و هندی نصب کننده این دستگاه‌ها را دلیل تاخیر در تولید واکسن ایرانی برکت ذکر کرده بود.

بانک مرکزی ایران از فروش بیش از «۹۰ تریلیون تومان» اوراق قرضه دولتی در سال ۱۴۰۰ خبر داد

بانک مرکزی ایران از فروش بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه دولتی طی ۳۶ مرحله حراج در سال ۱۴۰۰ خبر داد.


جزئیات آمارهای بانک مرکزی که روز ۲۹ اسفند در سایت آن منتشر شد، نشان می‌دهد که بخش اعظم این اوراق در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی منتشر شده است.


سهم مشارکت بانک‌ها و سایر سرمایه‌گذاران (صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، شرکت‌های بیمه و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی) از خرید اوراق مالی اسلامی دولتی طی حراج‌های اولیه برگزار شده به ترتیب حدود ۲۶ و ۷۴ درصد بوده است.


دولت رئیسی مدعی است که برای جبران کسری بودجه دست به استقراض از بانک مرکزی نزده است، اما گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که دولت برای جبران کسری بودجه کماکان دست به استقراض گسترده از طریق انتشار اوراق قرضه می‌زند.


آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که بخش اعظم این اوراق در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی منتشر شده است.

هنوز گزارشی از میزان استقراض دولت از بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها، همچنین نهادهای مالی دیگر از جمله صندوق توسعه ملی منتشر نشده است، اما قبلا پیش‌بینی شده بود که بودجه امسال ایران با کسری بی‌سابقه ۶۵۰ تریلیون تومانی مواجه خواهد شد.


دیوان محاسبات کشور آبان امسال با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که مجموع بدهی‌های ناخالص دولت و شرکت‌های دولتی در خرداد امسال به هزار و ۸۸۵ تریلیون تومان اوج گرفته که ۳۱۷ تریلیون تومان آن مربوط به بدهی‌های دولت به دارندگان انواع اوراق بدهی است.


همزمان مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران روز ۳۰ آبان از سررسید « ۵۳۵ تریلیون تومان» اوراق بدهی دولتی تا سال ۱۴۰۵ خبر داد.

آغاز سفرهای نوروزی؛ ۶۰ نفر در تصادفات دو روز گذشته جان باختند

تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، روز جمعه، ۲۷ اسفند، از افزایش ۲۵ درصدی تردد جاده‌ای همزمان با آغاز سفرهای نوروزی خبر داد و گفت برخی محور‌ها از جمله آزادراه تهران-قم آمار تردد جاده‌ای ۸۷ درصد و در جاده‌های منتهی به شمال کشور ۸۰ درصد افزایش یافته است.


او همچنین گفته است که در دو روز گذشته، ۶۰ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای، جان باخته‌اند و بیشترین تصادفات در استان‌های فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان و یزد رخ داده است.


پس از دو سال شیوع کرونا در ایران، در آستانه سال ۱۴۰۱ مردم با حداقل محدودیت‌های کرونایی و نظارت‌ها می‌توانند به سفرهای نوروزی بروند.


با وجود شیوع گسترده کرونا در نوروز ۱۴۰۰ و اعلام برخی محدودیت‌ها، مرکز مدیریت راه‌های کشور پیشتر اعلام کرده بود که از ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹ تا ۱۲ فروردین‌ ۱۴۰۰، ۱۲۳ میلیون ‌نفر در کشور در این بازه زمانی سفر کرده‌اند.


این سفرها در هفته نخست نوروز، موجب جهش ناگهانی آمار کرونا در کشور شد تا جایی که وزارت بهداشت ایران هشتم فروردین، ضرب‌الاجل سه روزه برای خروج مسافران از شهرهای قرمز و نارنجی تعیین کرد.


با وجود کاهش آمار کرونا در آستانه سال ۱۴۰۱ و به حداقل رسیدن محدودیت‌های کرونایی، برخی کارشناسان درباره اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور و شکل‌گیری «پیک هفتم» در هفته‌های بعد از تعطیلات نوروزی هشدار داده‌اند.

شکایت یک میلیارد دلاری کهنه سرباز آمریکایی که در ایران زندانی شده بود

یک کهنه سرباز نیروی دریایی ایالات متحده که به مدت حدود دو سال در ایران زندانی شده بود، با ثبت شکایتی علیه حکومت ایران درخواست غرامت یک میلیارد دلاری کرد. مایکل وایت ادعا کرده که او را ربوده‌اند، به گروگان گرفته و تحت شکنجه قرار داده‌اند.

آقای وایت در شکایتنامه خود جزییاتی از آن‌چه سوءرفتار «طولانی و مستمر» با او پشت میله‌های زندان نامیده است، آورده از جمله کتک زدن، مشت زدن، شلاق زدن به پاهایش، محرومیت از غذا و نوشیدنی و فشار بر او برای این که به دروغ اعتراف کند جاسوس دولت ایالات متحده بوده است.

این شکایتنامه می‌گوید: «آقای وایت نزدیک به دو سال این تروما را تحمل کرد. هیچ وقت نمی‌دانست که اصلا یا چه زمانی آزاد می‌شود و به خانواده خود می‌پیوندد. بارها به او وعده داده شد که شرایطش بهتر می‌شود، اما وقتی که این اتفاق نیفتاد، او از نظر روانشناختی درهم شکسته شد».

ادعاهای مطرح شده توسط آقای وایت در این شکایتنامه شبیه همان روایاتی است که او در ۱۵۶ صفحه پشت میله‌های زندان نوشت و بعدها در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز قرار گرفت.

مایکل وایت شهروند آمریکایی در سال ۱۳۹۷ به اتهام «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او در نهایت خرداد ۱۳۹۹ پس از تحمل حدود دو سال زندان در اقدامی که به نظر می‌رسید تبادل زندانیان بین دو کشور باشد آزاد شد.

اگرچه مقامات دو کشور بحث تبادل زندانیان را رد کردند اما همزمان با آقای وایت وایت، سیروس عسگری، شهروند ایرانی نیز که در آمریکا زندانی بود، آزاد شد. آقای عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف، به سرقت اطلاعات محرمانه تجاری متهم بود، اما پس از سه سال، دادگاهی او را بی گناه تشخیص داد.

همان زمان وزارت خارجه ایران، تأیید کرد که بیل ریچاردسون، فرماندار سابق ایالت نیو مکزیکو، با محمدجواد ظریف، وزیر وقت خارجه ایران درباره آزادی وایت، دیدار و مذاکره کرده‌اند.

سپاه پاسداران تهدید به حمله دوباره به خاک عراق کرد

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تکرار ادعای «حضور مقرهای اسرائیل» در کردستان عراق، کشور عراق را تهدید به حمله دوباره کرد.

رمضان شریف در گفت‌وگو با شبکه المسیره، وابسته به شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن با تأکید بر هشدار مکرر تهران به مقامات کردستان عراق دربارهٔ «چند مقر موساد» در این منطقه گفت که اگر عراق برای برچیدن این مقرها کاری نکند، ایران دوباره پاسخ خواهد داد.

در جریان حمله موشکی شنبه شب ۲۱ اسفند، ۱۲ فروند موشک بالستیک به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، شلیک شد و سپاه پاسداران مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.
رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

در پی این حمله نخست‌وزیر عراق از محل اصابت موشک‌ها در اربیل بازدید کرد و مقامات کردستان و دولت بغداد با رد ادعای ایران دربارهٔ وجود مقر اسرائیل، اعلام کردند موشک‌ها به یک ویلای خصوصی و ساختمان‌های اطراف، از جمله یک شبکه تلویزیونی محلی آسیب زده است.

در این میان گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی پس از آن در خبرهای خود نوشتند که این اقدام «به تلافی» حمله پهپادی هفته‌های گذشته اسرائیل به مقری در کرمانشاه انجام شده است.

رسانه‌های اسرائیلی نیز اخیراً به نقل از «منابع مختلف لبنانی و اسرائیلی» گزارش دادند در حمله پهپادی چندین هفته پیش که به یکی از تأسیسات نظامی حساس ایران در استان کرمانشاه انجام شده، «صدها پهپاد ایران نابود شده است».