آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

همان آبانی که در حافظه تاریخ ثبت شد

سالگرد اعتراضات آبان که از سوی مقامات جمهوری اسلامی سرکوب شد، امسال نیز مانند سال گذشته با کم‌توجهی خبری در مجامع و رسانه‌های بین‌المللی مواجه شد.

در سالگرد اعتراضات آبان بیانیه سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری، وزارت خارجه آمریکا و جاشوا وانگ، فعال سرشناس هنگ‌کنگی از مجموعه واکنش‌های بین‌المللی محدود به این مساله بود. 


مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه، ۲۵ آبان در بیان‌ای که در وب‌سایت وزارت خارجه ایالات متحده منتشر کرد، گفت: «آمریکا به منظور پاسخگو کردن رژیم جمهوری اسلامی و برای این‌که تا حدی اجرای عدالت برای مردم ایران اجرا شود به زودی علیه عاملان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ اقدام می‌کند.» 


فضای امنیتی شدید در تهران و بسیاری از شهرستان‌های ایران با فرا رسیدن سالگرد روزهای اعتراضات حاکم شده است و برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان  از بیم حمله نیروهای امنیتی مراسم سالروز کشته‌شدن عزیزانشان را برگزار نکردند.


 سالگرد کشتار آبان در سطح بین‌المللی لابه‌لای اخبار دیگری همچون کووید و کشته‌شدن فرد دوم القاعده به دست ماموران اسرائیلی در تهران رنگ باخت. 


کدام آبان؟

در سکوت جوامع بین‌المللی، رهبر جمهوری اسلامی که خود دستور سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ را داده بود، در سالگرد این اعتراضات با عنوان کردن کدام آبان باعث واکنش کاربران شد.

و این پرسش بار دیگر خشم  جمع زیادی از کاربران رسانه‌‌های اجتماعی را برانگیخت و کاربران در واکنش به این موضوع عنوان کردند که اعتراضات آبان و سرکوب خشونت‌بار آن در حافظه بسیاری از ایرانیان ثبت شده است.بسیاری از کاربران با هشتگ کدام آبان تصاویر کشته‌شدگان این اعتراضات را منتشر کردند.

 خبرگزاری رویترز از کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر شامل دست‌کم ۲۳ کودک در اعتراضات آبان ۹۸ خبر داد و از قول منابع نزدیک به حلقه اطرافیان خامنه‌ای نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد گفته است «هر کاری لازم است برای متوقف کردن اعتراضات انجام دهند». 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد