آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

۱۸ نهاد و سازمان حقوق بشری خواستار آزادی علیرضا فرشی فعال تُرک زندانی در فشافویه شدند

هجده نهاد و سازمان مدافع حقوق بشر در ایران روز جمعه ۲۵ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی درباره بدرفتاری‌های متعدد با علیرضا فرشی، فعال ترک محبوس در زندان تهران بزرگ، خواستار «آزادی فوری» و دسترسی وی به مراقبت‌های پزشکی لازم شدند.

در این بیانیه آمده است که علیرضا فرشی به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در زندان در معرض خطر از دست دادن بینایی خود از ناحیه چشم چپ است.

از جمله سازمان‌ها و نهادهای امضاکننده این بیانیه می‌توان به انجمن حقوق بشر مردم آذربایجان در ایران (آهراز)، سازمان حقوق بشر ایران، مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند، بنیاد سیامک پورزند و مرکز اسناد حقوق بشر ایران اشاره کرد.

نهادهای امضاکننده این بیانیه ضمن محکوم کردن رفتار «ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» مسئولان زندان علیه این زندانی سیاسی، خواستار «پیگرد قانونی» مامورانی شدند که به‌طور غیرقانونی با علیرضا فرشی بدرفتاری یا او را «شکنجه» کرده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: «شواهد نشان می‌دهد که علیرضا فرشی پس از یک دادگاه کاملا ناعادلانه محکوم شده است و ما بیمناک‌ایم از این‌که وی در رابطه با فعالیت مسالمت‌آمیز خود برای حقوق اقلیت‌های اتنیکی در ایران هدف قرار گرفته باشد، که وی را به یک زندانی عقیدتی تبدیل خواهد کرد.»
آقای فرشی در اسفندماه ۱۳۹۲ در پی شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم‌شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه تا پایان زمان دادرسی آزاد شد.

این فعال ترک در سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب بهارستان به ۱۵ سال زندان و دو سال تبعید محکوم شد. بعدتر شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، حکم وی را به دو سال زندان و دو سال تبعید کاهش داد.

آقای فرشی نهایتا در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ برای تحمل دوره محکومیت دو ساله خود توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان منتقل شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد