آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

پافشاری بر تولید واکسن داخلی در عین «هفت برابر» بودن آمار واقعی مرگ‌ومیر کرونا

در حالی‌ که آمار مرگ‌ و میر ناشی از کرونا در ایران به‌ دلیل ممنوعیت اولیه واردات واکسن‌های غربی همچنان تصاعدی است، رئیس سازمان بسیج روز چهارشنبه، ۳ شهریور، ادعا کرد که تلاش برای ساخت واکسن مورد نیاز کشور «در شش مسیر مطمئن در جریان است».

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، بدون اشاره به دستور اولیهٔ رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر منع واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی گفت: «تلاش برای ساخت واکسن که نیاز کشور بود برخلاف سم‌پاشی‌های دشمنان در شش مسیر مطمئن در جریان است و این علی‌رغم خرید واکسن از راه‌های مطمئن است.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دی ۱۳۹۹ اعلام کرد واردات هرگونه واکسن آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع کرده و همزمان «ستاد اجرایی فرمان امام» که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، تبلیغات گسترده‌ای را مبنی بر تولید گستردهٔ واکسن ایرانی برکت آغاز کرد.

اما ناتوانی این ستاد در تولید انبوه واکسن مؤثر و ممنوعیت واردات واکسن‌های غربی به ایران سبب شد آمار مرگ‌ و میر ناشی از کرونا در ایران طی یک ماه اخیر به‌شدت افزایش پیدا کند تا نهایتاً رهبر جمهوری اسلامی ناچار شد ۲۰ مرداد امسال بگوید واکسن «به هر طریق ممکن» تأمین شود.

روز گذشته آمار رسمی مرگ‌ و میر ناشی از کرونا در ایران از ۷۰۰ نفر و ابتلای بیش از ۴۰ هزار نفر گذشت. این در حالی است که برخی منابع دیگر آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند و حتی روزنامه جوان، وابسته به سپاه، نیز دوشنبه ۱ شهریور اذعان کرد که «آمار جان‌باختگان کرونا هفت برابر آمار رسمی است».
بخش بیماران کرونا در بیمارستان اراک
این روزنامه مصاحبه‌ای را با کوروش هلاکویی نائینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر کرد و به‌نقل از او نوشت: «طبق آن چه ایرج حریرچی گفته است، آمار فوتی‌ها را باید دو و نیم تا سه برابر کرد، اما من می‌گویم شما می‌توانید آمار فوتی‌ها را تا هفت برابر کنید.»

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفت طبق آمار‌هایی که از ابتدای شروع کرونا از مناطق مختلف کشور دریافت ‌کرده، متوجه شده است که «در برخی از مناطق می‌توانیم آمار رسمی را تا هفت برابر کنیم تا به آمار واقعی برسیم و در شهریورماه سال گذشته ما برآورد ۳۵۰ هزار مرگ را داشتیم».

روز چهارشنبه، ۳ شهریور، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه نیز با انتشار یادداشتی کمبود واکسن را به گردن نظام پزشکی انداخت و نوشت: «زمانی که قرار بود واکسن اسپوتنیک از مبدأ روسیه وارد ایران شود، سازمان نظام پزشکی کشور و برخی جریانات سیاسی نسبت به واردات آن موضع گرفتند.»

این در حالی است که پیشتر برخی مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند روسیه به تعهدات خود در مورد تحویل واکسن عمل نکرده‌ و آن‌ها خواهان سهم عمده‌ای از خط تولید واکسنی هستند که در حال راه‌اندازی آن در ایران هستند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد