آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

واکنش ایران به کشورهای پیگیر انهدام هواپیمای اوکراینی:فقط تک‌به‌تک مذاکره می‌کنیم نه گروهی

یک روز پس از بیانیه چهار کشور پیگیر انهدام هواپیمای اوکراینی، وزارت خارجه ایران اعلام کرد حاضر است با این کشورها فقط به صورت دوجانبه، نه گروهی، مذاکره کند.


وزارت خارجه ایران در اطلاعیه‌ای که روز جمعه منتشر شد چهار کشور پیگیر انهدام هواپیمای اوکراینی را به «سوء استفاده از این واقعه» متهم کرد و گفت آمادگی دارد تا با هر یک از این کشورها به صورت دوجانبه و با «احترام به حاکمیت کشورها و قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی دولت‌ها» مذاکره کند.


در این اطلاعیه همچنین گفته شده که «طی یادداشت‌هایی به سفارت‌های دولت‌های ذیربط آمادگی پرداخت به بازماندگان ۳۰ تبعه خارجی سانحه اعلام شده است».


مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز اعلام کرده بودند گروه تشکیل شده توسط این چهار کشور را به رسمیت نمی شناسند.


کانادا، سوئد،‌ اوکراین و بریتانیا، چهار کشور عضو «گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲»، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند جمهوری اسلامی به صراحت گفته است حاضر به مذاکره با آنها نیست و از این رو، این پرونده بر اساس قوانین بین‌المللی پیگیری خواهد شد.


این کشورها پیش از این به حکومت ایران تا ۱۵ دی‌ مهلت داده بودند به سوالات مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی پاسخ دهد، در غیر این صورت به طور جدی اقدامات دیگری را در چارچوب قوانین بین‌المللی بررسی خواهند کرد.


علاوه بر بیانیه مشترک این چهار کشور، مقام‌های اوکراین نیز از نتایج سه دور مذاکره دوجانبه با ایران ابراز نارضایتی کرده‌اند.


انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس-۷۵۲ نیز پیشتر به عدم همکاری جمهوری اسلامی درباره روشن شدن ابعاد ساقط کردن این هواپیما با موشک‌های سپاه پاسداران و اقدامات قوه‌ قضاییه‌ برای تبرئه «مقصران و عاملان اصلی» اعتراض کرده است.


با این حال وزارت خارجه ایران در اطلاعیه خود گفته است سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و دادستانی نظامی تهران تحقیقات کیفری لازم را «با دقت و با تاکید بر تحقق عدالت» انجام داده‌اند و تاکنون چندین جلسه از دادگاه رسیدگی به متهمین برگزار شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد