آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

بازگشت «اقتصاد کوپنی»؛ طرح جدید دولت برای «فروش نان با کارت»

مسعود میرکاظمی، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه ایران با اشاره به حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی گفت، طرحی در دست دولت ابراهیم رئیسی است که بر اساس آن عرضه نان در این کشور با کارت خواهد بود.


به گفته میرکاظمی، بر اساس این طرح مردم با قیمت قبلی نان را خریداری می‌کنند اما دولت مابه‌التفاوت آن با قیمت جدید را به نانوا پرداخت خواهد کرد.


کارت نان نام دیگری برای «کوپن‌ الکترونیک» است. کوپن به‌مدت 30 سال بر اقتصاد ایران سیطره داشت و مردم برای تامین کالاهای اساسی از جمله قند، برنج، پنیر، صابون و.. به برگه‌هایی رنگی که کوپن نامیده می‌شد، نیاز داشتند.


پیشتر دولت ایران اعلام کرده بود که به‌دنبال حذف ارز ترجیحی است. کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که حذف این ارز، مشکلات معیشتی بزرگی را برای مردم ایران ایجاد خواهد کرد.


نان یکی از اقلامی است که مشمول ارز 4200 تومانی بوده است.


برخی از نمایندگان مجلس ایران نیز ضمن هشدار به حذف این ارز گفته‌اند، در صورت اجرایی‌شدن و تک نرخی شدن قیمت دلار در ایران، این کشور شاهد کمبود کالا و در نتیجه افزایش آمار قاچاق خواهد بود.


به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 در مجلس ایران، حداقل 30 قلم کالا مشمول ارز 4200 تومانی است.


احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران نیز در اظهاراتی گفت که دولت این کشور پس از حذف ارز ترجیحی، 400 هزار میلیارد تومان سود خواهد کرد.


از سوی دیگر دولت ایران می‌گوید به‌دلیل محدودیت در درآمدهای ارزی این کشور، نمی‌تواند ارز ترجیحی را تامین کند. مقامات دولتی ایران از جمله ابراهیم رئیسی، این ارز را «فسادآور» خوانده و گفته‌اند عده‌ای با استفاده از رانت و تخصیص این ارز به فعالیت‌های خود، شاخص فساد در این کشور را بالا برده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد