آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

آزادى

اخبار، دیدگاه ها، نظرات و حقایق دقیق مرتبط به ایران را دریافت کنید. سفر ما در تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف و ارائه آنها به صورت متعادل و استاندارد را دنبال کنید.

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی: متوسط نرخ دلار در سال جاری ۳۰ هزار تومان خواهد شد

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید انتظار می‌رود متوسط نرخ دلار در سال جاری خورشیدی حدود ۳۰ هزار تومان باشد.


نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ نوسانات شدیدی داشت و بین ۲۱ هزار تومان تا بالای ۳۰ هزار تومان در نوسان بود، اما متوسط نرخ دلار در بازار آزاد ایران ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان بوده است. متوسط نرخ ارز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز حدود ۱۳ هزار تومان و ۲۳ هزار تومان بود.

نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ نوسانات شدیدی داشت و بین ۲۱ هزار تومان تا بالای ۳۰ هزار تومان در نوسان بود.

بدین ترتیب، انتظار می‌رود متوسط نرخ ارز باز هم در سال جاری روند صعودی خود را ادامه دهد.


این گزارش که روز دوشنبه ۲۹ فروردین در سایت مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی منتشر شد، می‌افزاید در شـرایط کنونی به دلیل زمان‌بر بودن مدیریت چالش‌های ریشه‌ای و بنیادی اقتصاد ایران از جملـه رشد بالای نقدینگی، کسری بودجه، بی‌انضباطی‌های پولی و مالی در کنار توان تولید پایین با وابستگی شـدید بـه مـواد اولیه وارداتی و رقابت‌پذیری ضعیف، نمی‌توان کاهش قابل توجهی برای نرخ ارز متصور بود.


این نهاد بازرگانی در ادامه می‌افزاید چشم‌انداز روند آتی نرخ ارز در کوتاه‌مدت به نتایج مذاکرات بستگی دارد، اما انتظار نمی‌رود با توافق هسته‌ای نیز نرخ ارز کاهش یابد.


این گزارش در ادامه می‌گوید نرخ تورم سال جاری نیز انتظار می‌رود حدود ۳۵.۶ درصد باشد. این رقم در سال گذشته حدود ۴۰ درصد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد